شخص رئیس جمهور مسئول این فجایع است

سرویس ترکیه - مدحت سنجر رئیس مشترک HDP در سخنانی رئیس جمهور ترکیه را مسئول مستقیم بالا رفتن شمار جانباختگان زلزله و خسارت های ناشی از آن دانست.

به گزارش کردپرس، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سخنانی با انتقاد از عملکرد دولت در مدیریت بحران، همچنین گرفتن اختیارات از سازمان های متخصص، شخص رئیس جمهور را مسئول مستقیم بالا رفتن شمار قربانیان زلزله و خسارت های ناشی از آن دانست.

سنجر که در نشست فراکسیون حزب خود سخن می گفت، با انتقاد از عملکرد دولت حزب عدالت و توسعه (AKP) در مدیریت بحران زلزله، گفت: «پرسش اصلی که باید به آن پاسخ داد این است که چرا زلزله موجب چنین تخریب عظیمی شد؟ چه کسانی در رده های مختلف مسئول جان باختن ده ها هزار تن از مردم هستند؟»

او با بیان این که دولت تنها با گفتن «این فاجعه قرن است» از پذیرش مسئولیت شانه خالی کرده است، گفت: «مسئول اصلی این آسیب ها حاکمان کشور هستند.»

سنجر با اشاره به قرار داشتن مرعش در کمربند زلزله و هشدارهای پی در پی کارشناسان درباره احتمال قریب الوقوع زلزله در این مناطق، گفت: «چرا این هشدارها از سوی دولت نادیده انگاشته شدند و مطالعات لازم صورت نگرفت؟ چرا فهرستی از ساختمان های پر خطر تهیه نشد و کاری برای ساختمان های بدون مجوز صورت نپذیرفت؟»

او یک بار دیگر با بیان این که دولت با «گسترش خودسری ها در زمینه ساخت و ساز و باز گذاشتن دست پیمانکارها برای دزدی از مصالح ساختمانی، و گرفتن اختیار نظارت از سازمان های تخصصی حرفه ای» راه را برای تخریب هر چه بیشتر ساختمان ها در زلزله باز کرده است، آن را مسئول اصلی فجایع اخیر دانست.

سنجر با مخاطب قرار دادن هیأت دولت پرسید: «چرا در اولین ساعات پس از زلزله عملیات امداد و نجات به سرعت آغاز نشد؟ مانع این کار چه بود؟ چرا از همه فرصت ها و ظرفیت های نهادهای دولتی استفاده نشد؟ چرا تیم های غیرنظامی امداد و نجات نتوانستند فوراً به منطقه اعزام شوند؟ چرا ماشین آلات ساختمانی، جرثقیل و خودروهای امدادی در دست بخش دولتی و خصوصی بلافاصله به منطقه گسیل نشدند؟ چرا آغاز جدی عملیات امداد و نجات 72 ساعت تاخیر داشت؟ منتظر چه بودید؟ با این حال، آنچه کارشناسان می گویند بسیار واضح است. اگر تمهیدات لازم به موقع انجام می شد، 4 ساعت برای آغاز فرایند امداد و نجات کافی بود. همه افراد در ساختار سلسله مراتبی، به ویژه رئیس جمهور که همه اختیارات را این کشور در دست دارد، باید به این پرسش ها پاسخ دهند.»

او با اشاره به شمار بالگردهای فعال نیروهای مسلح ترکیه گفت: «بیش از 400 بالگرد ترابری در فهرست موجودی موسسات نظامی در مناطق مختلف ترکیه قرار دارند. به عنوان مثال، حداکثر ظرف مدت 8 ساعت پس از زلزله، یک تیم کاملا مجهز جستجو و نجات حداقل 4000 نفری می توانست با این بالگردها به ختای اعزام شود. چرا این کار صورت نگرفت؟ چرا معدنچیانی که بیشترین تجربه در جستجو و نجات را داشتند برای روزها در انتظار رفتن به منطقه بودند و به منطقه اعزام نشدند؟»

رئیس HDP گفت: «مسئول این مرگ ها ایدئولوژی فاسدی است که بر پایه رانت و غارتگری، دروغ و جنگ افروزی بنا نهاده شده است. در این کشور همه نهادها در خدمت منافع رئیس جمهور و خودشان کار می کنند و کسی برای شهروندان کاری نمی کند. همه خدمتگذار رئیس جمهور شده اند. بنابراین مسئول اصلی این فجایع در وهله اول شخص رئیس جمهور است.»

او افزود: «این دولت که نمی تواند بحران را مدیریت کند تا زلزله به یک فاجعه بزرگ تبدیل نشود، چگونه در زمان عملیات جنگی فوراً هماهنگ می شود؟ ببینید این سیاست و ایدئولوژی که رانت را به منفعت عمومی ترجیح می دهد، بقای خود را به زندگی مردم و جنگ را به صلح ترجیح می دهد، این دولت خود عامل کشتار و ویرانی است.»

سنجر با بی شرمانه خواندن نمایش تلویزیونی برای جمع آوری کمک به زلزله زدگان از دولت ترکیه پرسید که 45 میلیارد لیر مالیات زلزله که در سال های گذشته جمع آوری شده، کجا رفته است؟ او همچنین از دولت پرسید اگر با پول های جمع آوری شده در آن برنامه چادر نخریده و برای مردم ارسال نکرده است، پس پول ها کجا هستند؟

او با بیان این که مردم بی سرپناه از زلزله مجبور به پناه گرفتن در خانه های آسیب دیده شده اند، گفت: «اگر آن کمک های جمع آوری شده با نمایش یک هفته پیش خرج چادر می شد، دیروز بخشی از مردم خود را از دست نمی دادیم. دولت مسئول این کشتار است.»

رهبر HDP از همه نیروهای دموکراتیک و احزاب اپوزیسیون ترکیه خواست تا با همبستگی برای براندازی نظم کنونی (دولت AKP) تلاش کرده و کشور را بازسازی کنند.

منبع: مزوپوتامیا

کد خبر 43070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha