داعش از فرصت پیش‌آمده پس از زلزله برای احیای خود استفاده می کند

سرویس سوریه - داعش همزمان با اینکه جهان مشغول زلزله ویرانگر سوریه و ترکیه است در تلاش برای سازماندهی مجدد خود و احیای روحیه حامیان خود در منطقه است.

به گزارش کردپرس، همزمان با این که جهان مشغول زلزله ویرانگر سوریه و ترکیه است که هزاران کشتە، زخمی و خسارت مالی برجای گذاشت، داعش حملات خود را در سوریه افزایش داده و این بار غیرنظامیان را هدف قرار داده است و خطر احیای هسته‌های داعش که از منطقه بیرون رانده شده بودند دوباره منطقه را تهدید می‌کند.

به نوشته آژانس خبری هاوار، هسته‌های داعش روز جمعه شهروندانی را در ناحیه «السخنه» در شرق حمص، هدف قرار دادند که در نتیجه این حمله ۶۱ شهروند و ۷ تن از نیروهای دولتی سوریه کشته شدند. از ابتدای سال جاری، این خونین‌ترین حمله صورت گرفته است. اعضای داعش از زمان وقوع زلزله تاکنون بیش از سه حمله در سوریه انجام داده‌اند و در نتیجه این حملات ده‌ها تن از شهروندان و نیروهای دولتی سوریه کشته و زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه (SOHR)، از ۱۰ فوریه تاکنون در سوریه ۹۰ تن توسط داعش کشته شده‌اند که این آمار شامل غیرنظامیان و نیروهای دولتی سوریه است.

«لامار ارکندی» روزنامه‌نگار و پژوهشگر فعال در حوزه گروه‌های تروریستی در گفتگویی اظهار داشت: «داعش پس از شکست‌های سال گذشته و به دلیل ناتوانی در کنترل زندان الصناعه و نجات اعضای خود از آن زندان، در تلاش است تا روحیه حامیان خود را دوباره احیا کند.»

به گفته لامار ارکندی، داعش از همه فرصت‌ها از جمله تهدیدات مداوم دولت ترکیه علیه شمال و شرق سوریه، مشغولیت روسیه در جنگ با اوکراین و اخیرا زلزله رخ‌داده در سوریه و ترکیه، برای تثبیت استقرار و سازماندهی مجدد خود در سوریه استفاده می‌کند. به همین علت حملات خونینی را در سوریه انجام می‌دهد.

ارکندی در ادامه سخنان خود افزود: «داعش از طریق دستور کار رسانه‌ای خود، می‌خواهد با انجام حملات در سوریه، تعداد اعضای خود را افزایش دهد. باوجود اینکه نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) و نیروهای ائتلاف بین‌المللی و دولت سوریه علیه داعش حملات امنیتی انجام می‌دهند، اما داعش دوباره با قدرت بازمی‌گردد و این مسئله این مهم را ثابت می‌کند که داعش از طریق هسته‌های مخفی خود، در منطقه وسیعی پخش شده است. از طرف دیگر داعش می‌خواهد این پیام‌ را به طرفهای سوری برساند که داعش ماندگار است حتی با وجود اینکه مکان‌های تحت تصرف خود را از دست داده‌ است.»

لامار ارکندی در ادامه ارزیابی خود گفت: «اعضای داعش از ابتدای سال جاری در حملات خود از نقشه جدیدی استفاده می‌کنند. علاوه بر هدف قرار دادن نیروهای نظامی، گروه‌هایی را مانند آنچه در ناحیه «السخنه» در استان حمص روی داد، هدف قرار می‌دهند.»

ارکندی درباره هدف داعش از حملات علیه غیرنظامیان گفت: «هدف داعش از این حملات، ترساندن غیرنظامیان است. یعنی آنها را مجبور کند که به صورت گروهی به مناطق داخلی سوریه مهاجرت کنند تا داعش بتواند مرزهای خود را مشخص کند. یعنی منطقه را خالی کند، آزادانه فعالیت کند و حوزه‌های تحت کنترل خود را گسترش دهد.»

به گفته ناظران، مناطق ویران شده در زلزله سوریه ممکن است در روزهای آینده منشا فعالیت‌های داعش شوند، ناگفته نماند که فقر فراگیر شده و اوضاع اقتصادی و سیاسی پس از زلزله بحرانی‌تر شده است.

ارکندی همچنین گفت: «داعش در مناطق شمال‌غرب سوریه در میان گروه‌های حاضر در آن مناطق گسترش یافته است و دائما در تلاش است که از فقر و شرایط سخت اقتصادی که بعد از زلزله سخت‌تر نیز شده است، استفاده کند. داعش همچنین با تمام توان تلاش خواهد کرد تا اعضای جدیدی را در مناطق تحت کنترل دولت سوریه پیدا کند. اما به نظر من این کار غیر ممکن است. زیرا روسیه، ایران و نیروهای دولت سوریه وجود دارند و داعش در آن مناطق حامیانی ندارد که مانند زمان حضورش در سوریه و عراق، گسترش یابد.»

ارکندی اظهار داشت که حملات در روزهای آتی افزایش خواهد یافت و گفت: «داعش قبل از زلزله فعال بود و هر روز یک حمله انجام می‌داد و چه حمله به صورت مسلحانه باشد و چه انتحاری، حمله می‌کند و فعالتر خواهد شد. به همین دلیل در تلاش خواهد بود که از شرایط فاجعه‌بار پس از زلزله استفاده کند و حملات خود را گسترش دهد. به ویژه در مناطق تحت کنترل دولت سوریه. داعش بار دیگر برای انجام حملات علیه مراکز بازداشت اعضای خود تلاش خواهد کرد. در اردوگاه‌های زنان و کودکان داعش در مناطق SDF اغتشاش ایجاد خواهد کرد و با خشونت با غیرنظامیان روبرو خواهد شد.»

کد خبر 43052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha