وظیفه دولت جلوگیری از حق ارتباطات آزاد نیست، بلکه تضمین آن است

سرویس ترکیه - اساتید روزنامه نگاری دانشگاه آنکارا در واکنش به دستگیری روزنامه نگاران در مناطق زلزله زده خواستار تضمین حق اطلاع رسانی از سوی دولت شدند.

به گزارش کردپرس، اساتید دپارتمان روزنامه نگاری دانشکده ارتباطات دانشگاه آنکارا (İLEF) در واکنش به بازداشت و خشونت علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران مستقر در مناطق زلزله زده و پیشگیری دولت از انتشار آزادانه اطلاعات، همچنین جرم انگاری انتشار اخبار درباره زلزله در رسانه های مجازی، با انتشار بیانیه ای کتبی خواستار تضمین حق اطلاع رسانی برای خبرنگاران و آگاهی بخشی به مردم شدند.

اساتید روزنامه نگاری با بیان این که کاهش آلام ناشی از ویرانی زلزله مستلزم آزادی بیان و حق افراد برای داشتن آگاهی است، آزادی بیان و ارتباطات را امری ضروری دانستند.

این اساتید با ابراز نگرانی از وضعیت خبرنگاران مستفر در مناطق زلزله زده و ممنوعیت فعالیت آنها، همچنین ممنوعیت پخش اخبار در رسانه های اجتماعی از سوی دولت، اعلام کردند که «وظیفه دولت ها و مقامات جلوگیری از حق ارتباط نیست، بلکه تامین این حق است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این وضعیت بار دیگر نشان داد که تربیت خبرنگارانی که وظیفه دسترسی به اطلاعات را با ارجحیت دادن منافع عمومی به نگرانی های شخصی و نهادی در شرایط زلزله با دقت به جا می آورند، چقدر ضروری است. ما به عنوان اساتید روزنامه نگاری دانشکده ارتباطات دانشگاه آنکارا، بار دیگر بر لزوم تضمین ارتباطات و جلوگیری از خشونت علیه روزنامه نگاران تاکید می کنیم و از خبرنگاران می خواهیم که همچنان مطابق با اهداف اساسی حرفه ای خود عمل کنند.»

لازم به ذکر است که بسیاری از اساتید دانشکده ارتباطات دانشگاه آنکارا، چند سال پیش با امضای بیانیه صلح که خواستار پایان داده شدن به جنگ در کوبانی شده بود، از کار اخراج شدند و این دانشکده از کمبود استاد رنج می برد. همچنین در دانشگاه آنکارا از دیرباز تا کنون بسیاری از گروه ها و انجمن های فعال حمایت از حقوق اقلیت و کُردها وجود داشته اند.

این بیانیه دربرخی از رسانه ها از جمله روزنامه بیرگون منتشر شد.

کد خبر 42855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha