HDP در سالگرد دستگیری اوجالان خواستار گفتگو برای تحقق صلح شد

سرویس ترکیه - حزب دموکراتیک خلق ها با انتشار بیانیه ای در سالگرد دستگیری اوجالان، از مردم ترکیه خواست تا با گفتگو راه را برای تحقق صلح پایدار بگشایند.

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با انتشار بیانیه ای به مناسبت 15 فوریه سالگرد دستگیری عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان (PKK) انزوای اجباری علیه او را توطئه ای از سوی دولت ائتلاف حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب حرکت ملی (MHP) برای از بین بردن دستاوردهای کردها دانست و از آحاد مردم ترکیه خواست تا با گفتگو برای حل مسئله کرد و تحقق صلح بکوشند.

هیأت اجرائی مرکزی HDP در این بیانیه که در سایت رسمی این حزب منتشر شد، انزوای اجباری علیه اوجالان را بر خلاف قوانین داخلی و بین المللی و توافقنامه های امضا شده از سوی دولت ترکیه و یک جنایت آشکار دانست.

هیأت اجرائی مرکزی HDP در ادامه با بیان این که انزوای اجباری علیه رهبر PKK تنها محدود به عدم تماس و ملاقات با وکلا و اعضای خانواده او نمی شود، آن را سیاستی از سوی دولت ائتلاف AKP/MHP برای از بین بردن دستاوردهای دموکراتیک کُرد ها از طریق به بن بست کشاندن حل مسئله کُرد دانست.

HDP با یادآوری این که همه درخواست های ملاقات از سوی وکلای این حزب با اوجالان از سوی دادگستری ترکیه رد شده اند، نوشت: «تا کنون درخواست بیش از 2 هزار وکیل از بیش از 30 کشور جهان برای ملاقات با اوجالان از سوی دادگستری رد شده است. اوجالان در 11 سال گذشته تنها 5 بار موفق به دیدار وکلای خود، همچنین در 8 سال گذشته نیز تنها 5 بار موفق به دیدار با اعضای خانواده اش شده است.»

هیات اجرایی HDP سیاست های جنگ افروزانه ترکیه علیه کردها در شمال و شرق سوریه را در امتداد انزوای اجباری اعمال شده علیه اوجالان توصیف کرد و اعلام کرد که این انزوای اجباری نوعی بازداری بین المللی علیه یافتن یک راه حل دموکراتیک برای حل مسئله کرد ایجاد کرده است.

در ادامه این بیانیه HDP نتیجه سیاست های مبتنی بر انزوای اجباری را کشاندن ترکیه به بحران و فرسودن نهادهای جامعه دانست و نوشت: «کردها و دوستانشان، کسانی که خواستار تحقق دموکراسی هستند، بهای سنگینی برای از بین رفتن چرخه خشونت در این کشور پرداخته اند. بدون از بین رفتن این چرخه خشونت خروج ترکیه از بحران و آشوب و بازگشت به شرایط عادی امکان پذیر نخواهد بود.»

هیات اجرایی مرکزی HDP در پایان با دعوت از آحاد مختلف جامعه خواستار گفتگو برای حل مسائل و تحقق یک صلح پایدار شد.

کد خبر 42834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha