اولین گلیم خود رنگ هرسین رونمایی شد

سرویس کرمانشاه _ با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اولین گلیم خود رنگ هرسین رونمایی شد.

به‌گزارش کردپرس؛ عزت‌الله ضرغامی عصر روز چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در بازدید از سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و هنرهای ستنی تهران، از غرفه شهر ملی گلیم هرسین بازدید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید در مراسم نمادین «چله بری» از اولین گلیم خود رنگ هرسین که بدون به کار گیری هرگونه رنگی با پشم طبیعی بافته شده است، رونمایی کرد.

در این بازدید معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور نیز مهندس ضرغامی را همراهی کرد.

فیروز ناصری هنرمند هرسینی و مبتکر بافت اولین گلیم خود رنگ هرسین در خصوص ویژگی‌ ممتاز این دست بافته، اظهار کرد: با خلاقیتی که در طراحی و بافت این گلیم برای اولین بار به کار برده شده است، بدون استفاده از هرگونه نخ رنگ شده‌ای و صرفا با رنگ‌ طبیعی پشم خام این گلیم بافته شده است.

این هنرمند صنایع‌دستی شهرستان هرسین، افزود: با استفاده از فرایند چرخه تولید پشم چیده شده پس از تبدیل شدن به نخ مستقیما به گلیم تبدیل شده است.

ناصری افزود: این کار ارزش افزوده بیشتری برای صنعت‌گران شهرستان می‌تواند داشته باشد که با استفاده از خود رنگ طبیعی پشم اقدام به تولید کنند.

او گفت: با توجه به اینکه برای رنگ آمیزی نخ که بخش عمده آن در خارج از استان کرمانشاه انجام می‌شود با افزایش هزینه باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می‌شود که در این روش ابداعی بخش مهمی از هزینه‌ها کم و به صرفه می‌شود.

این گلیم باف هرسینی در خاتمه تصریح کرد: قصد دارد تولید این نوع از گلیم را به صورت تجاری گسترش دهد.

گلیم هرسین دست بافته‌ای است دو رو با مواد اولیه از جنس پشم گوسفند، با ثبات رنگ و ماندگاری بالا که بیشتر خانم‌های خانه‌دار هرسینی در بافت آن متبحر هستند. نقوش گلیم هرسین ذهنی است و با فنده با الهام از محیط اطراف نقشی را در ذهن طراحی و آنرا می بافد. از نقوش بارز می‌توان به نقش‌های سجاده‌ای ،گل مریمی، گردن کج یا کاجی، چنگ گربه و حیوانات و پرندگان اشاره کرد.

هرسین به عنوان شهر ملی گلیم ایران ثبت شده است و این دست بافته دارای ثبت نشان جغرافیایی ملی، ثبت نشان جغرافیایی بین‌المللی و ثبت نشان‌های استاندارد ملی است.

کد خبر 42559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha