حمایت واشنگتن از توسعه نظامی ترکیه و مخالفت با اقدام یکجانبه اردوغان علیه کردهای سوریه

سرویس جهان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن این که ترکیه را یک متحد خوب برای آمریکا توصیف و بر لزوم فروش جنگنده اف 16 به این کشور تاکید کرد اما سیاستهای آنکارا در قبال مخالفان و فعالان کرد و اپوزیسیون این کشور را نگران کننده خواند.

به گزارش کردپرس ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگوی هفتگی با خبرنگاران به تعرف و تمجید از نقش ترکیه در همکاری با آمریکا بویژه در مورد بحران اکراین تاکید کرد و این کشور را متحدی خوب توصیف کرد و روابط آمریکا با این کشور را سازنده توصیف کرد.

او از تمایل دولت بایدن برای فروش جنگنده اف 16 به ترکیه و نوسازی صنعت هوایی این کشور خبر داد اما اذعان کرد که برخی نمایندگان سنا و کنگره مخالف این همکاری هستند. البته پرایس تاکید کرد که روند فروش جنگنده اف 16 به ترکیه تنها با تعامل کنگره و سنا ممکن میشود و بررسی این موضوع در سنا و کنگره کاملا طبیعی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد نقش ترکیه در سوریه بر عدم انجام عملیات نظامی علیه کردهای سوریه که او آن را اقدام یکجانبه از سوی ترکیه ،خواند تاکید کرد زیرا به گفته او این موضوع روند مبارزه با داعش را که توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و نیروهای کرد سوریه دنبال میشود، تضعیف می‌کند.

ند پرایس از تایید موضع ترکیه که نیروهای کرد سوریه یا YPG را همانند پ ک ک یک نیروی تروریستی خوانده، خودداری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از وضعیت حقوق بشر در ترکیه بویژه بازداشتهای گسترده مخالفان کرد و اپوزیسیون انتقاد کرد و گفت: آمریکا عمیقا نگران تعقیب قضایی فعالان سیاسی رهبران سیاسی و جامعه مدنی بویژه بازداشت های طولانی مدت قبل از محاکمه به بهانه مقابله با تروریسم و یا بیانات توهین آمیز است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که ترکیه باید به آزادی بیان استقلال قوه قضاییه، احترام به حقوق بشر و آزادی های مدنی پایبند و متعهد باشد.

کد خبر 41646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha