۴۳۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۴۳۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در نقاط مختلف استان مسدود شد.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد گفت: با انسداد این تعداد چاه، ۱۰ میلیون مترمکعب آب به آبخوان های استان برگشت داده شد که رقم قابل توجهی است.

وی بر لزوم احساس مسئولیت همه نسبت به حفاظت از منابع آبی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد و تعداد چاه های غیرمجاز نیز حدود هشت هزار حلقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اظهار کرد: چاه هایی با عمق بسیار کم نیز وجود دارند که هیچ تاثیری بر روی منابع آب زیرزمینی ندارند اما چون فاقد مجوز هستند به عنوان چاه غیرمجاز شناخته می شوند.

آریانژاد ادامه داد: در حال حاضر در بعضی از محدوده های مطالعاتی استان به تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی مجوز حفر چاه در بخش های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می شود اما در شرق استان در مناطق ممنوعه مجوزی داده نمی شود.

وی با بیان اینکه به منظور ممانعت از برداشت اضافه آب، کنتورهای هوشمند بر روی چاه های مجاز نیز نصب می شود، یادآور شد: مردم از طریق تماس تلفنی با شماره تماس ادارات منابع آب شهرستان ها یا شماره شرکت و مراجعه حضوری، حفر چاه غیرمجاز را گزارش دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان بیان کرد: از جمله اقدامات تاثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.ش

کد خبر 41139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha