بازماندگی از تحصیل دانش آموزان منجر به جرم و آسیب می شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان گفت: حل مشکل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان، منجر به پیشگیری از جرم و آسیب می شود.

به گزارش کرد پرس، رضا اعظمی در جلسه بررسی مسئله بازماندگی از تحصیل دانش آموزان استان کردستان، گفت: سواد در سطوح مختلف آن در زندگی روزمره افراد، شغل، بزه کاری، زندگی خانوادگی، شیوه سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و اجتماعی شان آن چنان مؤثر است که ریشه کنی بی سوادی در پاره ای از موارد، مستقیماً منجر به کاهش مرگ و میر، کاهش بیماری، پیشگیری از جرم و کنترل و کاهش خشونت های خانگی و اجتماعی می شود.

وی اظهار کرد: علیرغم تلاش های گسترده و صرف هزینه های زیاد، مسئله بازماندگی از تحصیل دانش آموزان همچنان یکی از مشکلات لاینحل نظام آموزش و پرورش محسوب می شود که به سبب آن هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی از تحصیل باز می مانند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان با تاکید بر اینکه اولین و اصلی ترین وظیفه آموزش و پرورش پوشش تحصیلی همه کودکانی است که در ایران زندگی می کنند، افزود: بدون دستیابی به آمار صحیح کودکان بازمانده از تحصیل در هر منطقه کشور و به تفکیک جنسیت و نوع سکونت شهری و روستایی و تغییرات این آمار در سال های مختلف، نمی توان ارزیابی درستی از وضعیت آموزش و پرورش کشور داشت.

اعظمی با اشاره به اینکه واقعیت بازماندگی از تحصیل خود ناشی از علل و زنجیره ای از دلایل است و در نهایت نیز به بازتولید آسیب های دیگری منجر می شود، ادامه داد: مشکلات اقتصادی و گرفتن پول از دانش آموزان در مدارس دولتی، ناآگاهی والدین، نگاه های جنسیتی و عدم اهمیت به تحصیل دختران، طلاق و بی مسئولیتی والدین در قبال فرزند، بیکاری، مهاجرت، اشتغال کودکان در سنین کم (کودکان کار) و ... از جمله عواملی هستند که می توان بازماندگی از تحصیل را ناشی از آن دانست.

وی یادآور شد: با توجه به نقش و جایگاه ویژه و قانونیِ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان، پیگیری اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که در آن به جرم انگاری موضوع ممانعت از تحصیل و تشویق به ترک تحصیل تصریح شده است، در حوزۀ تکالیف این معاونت قرار دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان بیان کرد: با وجود موانع و مشکلات بسیار در مسیر حذف پدیده بازماندگی از تحصیل با بهره گیری از ظرفیت های صرفاً دولتی، مشارکت سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

کد خبر 40600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha