تلاش اردوغان برای کسب حمایت سیاستمداران کرد ترکیه

سرویس جهان- بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بی سروصدا به دنبال کسب حمایت سیاستمداران کرد ترکیه است که از نشانه های آن اختصاص دادن هواپیما به صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار کرد و خارج کردن او از زندان برای دیدار با پدر بیمارش بوده است.

به گزارش کردپرس به نقل از بلومبرگ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای سود بردن از کردها، گاهی از تطمیع آنها و گاهی از سرکوب، برای کسب حمایت مخالفان کردها استفاده کرده است. به نظر می رسد او اکنون شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهور یو پارلمانی ترکیه، به دنبال کسب حمایت کردهاست.

با این حال، تلاش برای به دست آوردن دل کردها نمی تواند مانع از سرکوب آنها شود زیرا ترکیه تنها پس از چند روز که هواپیمای اختصاصی برای صلاح الدین دمیرتاش فراهم کرد تا از زندان به دیدار پدر بیمارش برود، شب گذشته دهها جنگنده آمریکایی را به پرواز در آورد تا همیپیمانان کرد واشنگتن در شمال شرق سوریه را هدف قرار دهد.

این خبرگزاری به نقل از افراد مطلع، از برنامه جدی دولت اردوغان برای به دست آوردن دل کردهای ترکیه و یا قانع کردن حزب کردگرای دموکراتیک خلقها به عدم حمایت از اپوزیسیون ترکیه خبر داده است. این افراد گفته اند دولت ترکیه در حال گفتگو با رهبران کرد ترکیه است تا آنها را به حمایت از اردوغان و یا حداقل عدم حمایت از اپوزیسیون ترکیه راضی کند.

ترکیه در حالی به دنبال کسب حمایت رهبران و سایستمداران کرد است که از سال 2015 و به اتهام ارتباط داشتن حزب دموکراتیک خلقها یا HDP با حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک- که از نظر ترکیه، اروپا و آمریکا سازمانی تروریستی محسوب می شود- از هر ابزاری برای سرکوب آن استفاده کرده است. کسب 80 کرسی توسط این حزب کردی در انتخابات سال 2015 ترکیه مانع کسب اکثریت پارلمانی توسط اردوغان و حزب او یعنی عدالت و توسعه شد. اردوغان انتقام این شکست را با زندانی کردن رهبران حزب از جمله صلاح الدین دمیرتاش، رفع مصونیت پارلمانی نمایندگان آن و اخراج شهرداران منتخب حزب و انتصاب وابستگان به حزب عدالت و توسعه گرفت.

برخی سیاستمداران ترکیه مانند آیهان بیلگن- که سال گذشته از حزب کردگرای دموکراتیک خلقها با هدف تاسیس یک حزب جدید کناره گیری کرد- اقدام اردوغان برای نزدیک شدن به کردها تنها یک تاکتیک موقتی است و به دنبال حل دائمی و همیشگی مسئله کردها نیست.

او به بلومبرگ گفت که اردوغان می داند همراه کردن حزب دموکراتیک خلقها با خود کار آسانی نیست زیرا این حزب با اردوغان همان مسیر همیشگی را طی نخواهد کرد.

طیب تمل، معاون رئیس این حزب کردگرا هشدار داده است اردوغان دارد با کردها بازی می کند و هدف حل مسئله نیست اما سیاستمداران این حزب نیز به بازی های او پی برده و این بار با اردوغان همراه نخواهند شد.

از نگاه بلومبرگ، بازی اردوغان با کردها به این صورت است که در گفتگو با کردها، به دنبال رای آنهاست و از طرفی، با حملات اخیر علیه کردها در عراق و سوریه، به دنبال حمایت ناسیونالیست های افراطی و ضد کرد در ترکیه است.

مهمت کایا، رئیس اتاق بازرگانی دیاربکر یا آمد، بزرگترین شهر کردنشین در جنوب شرق ترکیه هشدار می دهد که اردوغان نمی تواند بدون برداشتن قدم های مهم و بنیادین، دل کردهای ترکیه را به دست بیاورد. او یادآوری کرد که ضدیت با کردها در دولت اردوغان همچنان بالاست و به این مسئله باید ضدیت اعضای حزب حرکت ملی ترکیه، همپیمان اصلی اردوغان با کردها را نیز اضافه کرد.

کد خبر 39628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha