ارزیابی اعتراضات در ایران از سوی رئیس مشترک پیشین  اتحادیه میهنی کردستان در مصاحبه با روزنامه انگلیسی »المانیتور»

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس مشترک پیشین  اتحادیه میهنی کردستان و رئیس سابق دستگاه اطلاع رسانی این حزب  ،اعتراضات ایران و تأثیر آن بر اقلیم کردستان را مورد ارزیابی قرار داد .

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «ناس نیوز» لاهور طالبانی که به "لاهور شیخ جنگی " شهرت دارد در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «المانیتور» به سئوالات خبرنگار این روزنامه در مورد پیامدهای احتمالی اعتراضات ایران بر اقلیم کردستان پاسخ داد.

شیخ جنگی، گفت: «ایران به گروه‌های اپوزیسیون کُرد در داخل اقلیم کردستان ضربه زده و یک سیگنال بسیار قوی را ارسال کرده مبنی براینکه هیچ اقدامی برای بسیج بیشتر مردم علیه نظام را تحمل نخواهد کرد.»

طالبانی در پاسخ به این پرسش که ایران تا چه حد حاضر است علیه این گروه‌ها در خارج از ایران پیش برود؟ گفت:«آنها (ایرانی ها)قبلاً فشار زیادی وارد کرده‌اند و من می‌دانم که تیمی از کردستان عراق برای رفتن به تهران فراخوانده شده است که در میان آنها وزیر کشور اقلیم کردستان بود. ایرانی‌ها می‌خواهند این گروه‌ها خلع سلاح شوند و در اردوگاه‌هایی دور از شهرها گردآیند . ایرانی ها می خواهند آنها را به کشورهای خارجی تحویل دهند، همانطور که مجاهدین خلق (منافقین) به عنوان مثال به آلبانی رفتند، برای حکومت اقلیم کردستان بسیار ناراحت کننده است که این مسیر را طی کند و عقب نشینی لجستیکی واقعاً دشوار است. اما ایرانی ها ، مخصوصاً پاسداران [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی] سرسخت هستند و به دولت اقلیم کردستان مهلت داده اند تا این اقدامات را انجام دهد. همانطور که دیدیم ایرانی ها بسیار تهاجمی هستند، پیامی که با موشک و پهپاد فرستاده اند کاملاً واضح است. آنها می توانند از تنش های فزاینده بین اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان استفاده کنند تا کردهای ایرانی با گسترش مخالفت ها ، دوباره امور را در مناطق تحت کنترل این دو حزب به دست خود بگیرند.

شیخ جنگی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه شما به عنوان یک مقام عالی رتبه اطلاعاتی در اقلیم کردستان سال ها روی پرونده ایران کار کرده ایدو درجوانی در ایران زندگی کرده و ایران را از نزدیک می شناسید،تظاهرات جاری در ایران را که در شهریور ماه پس از مرگ ژینا امینی (معروف به مهسا امینی) به دست گشت ارشاد ایران آغاز شد، چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: «مطمئناً بین این تظاهرات و تظاهرات های قبلی تفاوت وجود دارد، تظاهرکنندگان چند قومیتی هستند و در سراسر کشور پخش شده اند و زنان و جوانان تظاهرات را رهبری می کنند. عدم وجود یک اپوزیسیون قوی و متحد که بتواند تظاهرات ها را هدایت کند و به عنوان یک چتر حمایتی عمل نماید، تظاهرات آنها را ناپایدار می کند ، اما مسئولان اگر ببینند که این تظاهرات از کنترل آنها خارج می شود به اقدامات سختگیرانه تری دست خواهند زد.

وی افزود: : مسئولان ایرانی مانند تظاهرات قبلی سختگیرانه عمل نمی کنند زیرااکنون زنان و جوانان درگیر تظاهرات هستند و تصور نمی کنم ایرانی ها هنوز همه کارت های خود را نشان داده باشند، اما اگر تظاهرکنندگان بتوانند تظاهرات را تا چند ماه آینده ادامه دهند، ممکن است اپوزیسیون کردها نیز فعال شودو من چنین اقدامی را در میان گروه‌های مخالف کُرد می‌بینم، زیرا افرادی که تاکنون با یکدیگر صحبت نکرده‌اند، اکنون در حال ارتباط و ملاقات با یکدگیر هستند. من تصور می‌کنم در خارج افرادی از کردها و فارس ها هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما این مسئله بستگی به این دارد که آیا آنها بتوانند تظاهرات را برای مدت طولانی ادامه دهند و این کلید اصلی است.

طالبانی درپاسخ به پرسش روزنامه «المانیتور» مبنی براینکه مسائل مختلفی در خصوص این تظاهرات مطرح می شود که از یک سو، خشم عمومی بسیاری از ایرانیان نسبت به نظام وجود دارد و مردم خواستار آزادی هستند و از طرفی شما گلایه های مختص به کردهای ایران دارید. این نارضایتی ها از چه راه هایی با هم تلاقی و واگرایی دارند؟ گفت:در کردستان ایران همیشه نارضایتی وجود داشته است. کردها همیشه سرکوب شده اند. اما کردها خودشان نمی توانند اوضاع را تغییر دهند. بنابراین این فرصتی است برای همه که دور هم جمع شوند.»

وی درخصوص احتمال مداخله غرب در ایران در صورت ادامه این اعتراضات گفت: بعد از ده ماه ممکن است مداخله ای از سوی غرب در ایران صورت گیرد، اما در حال حاضر مذاکرات هسته ای در جریان است، هیچ مخالف واحدی وجود ندارد،

شیخ جنگی در پاسخ به این پرسش که چه نظامی جایگزین نظام فعلی ایران می شود ؟ ، گفت: فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها بعد از اتفاقاتی که در سوریه و عراق افتاد، هرج‌ومرج بیشتری بخواهند، زیرا ایران با این دو کشور تفاوت دارد و این موضوع بر کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت و چیزهای زیادی را به خطر خواهد انداخت.»

روزنامه «المانیتور» از طالبانی سئوال کرد که «شعار جمعیتی که در این تظاهرات شرکت می کنند «ژن ،ژیان ، آزادی» یا «زن، زندگی، آزادی» است. این شعار از سوی پیروان عبدالله اوجالان و پ.ک.ک در طول مبارزتشان با دولت اسلامی ابداع شدومی دانیم که پ.ک.ک در داخل ایران فعال است و یک شاخه ایرانی به نام پژاک دارد، به نظر شما آیا پ. ک .ک اکنون در تظاهرات مشارکت می کند؟ آیا هواداران خود را علیه نظام ایران بسیج می کند؟

طالبانی پاسخ داد: «ما می دانیم که روابطی بین پژاک و پ.ک.ک وجود دارد و این را همه می دانند، اگرچه پ.ک.ک آن را انکار می کند. پژاک در داخل شهرها و روستاهای کردنشین داخل ایران بسیار خوب سازماندهی شده است. آنها احتمالاً سازمان یافته ترین آنها هستند ، اما من در مورد یگان‌هایی که از کوهستان ها به شهرها فرستاده می‌شوند، صحبت نمی‌کنم، اینها هواداران پژاک هستند که در داخل کردستان ایران زندگی می‌کنند و در تظاهرات شرکت دارند.»

کد خبر 39281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha