سرمایه گذاری ۹۶۰ میلیارد ریالی مخابرات در کرستان

مدیر مخابرات منطقه کردستان گفت: در نیمه اول امسال، ۹۶۰ میلیارد ریال در بخش های مختلف تلفن ثابت، سیار، انتقال و فیبرنوری در استان سرمایه گذاری شده است.

به گزارش کرد پرس، آزاد حکمت با بیان اینکه در این مدت در بخش توسعه سیستم های مخابراتی ۲۹ میلیارد ریال هزینه شد، گفت: در همین بخش در ۱۷ روستا از طریق ایجاد مرکز مستقل و هزار و ۵۸۸ پورت، کابل اقماری حذف شد.

وی با اشاره به تعویض سوئیچ های قدیمی در ۱۳ نقطه با مجموع هزار و ۸۵۶ پورت، افزود: انجام توسعه سویچ تلفن ثابت ADSL و VDSL در ۴۱ مرکز شهری و روستایی با ظرفیت ۲ هزار و ۴۸ پورت و ایجاد اینترنت ADSL در ۱۱ روستای جدید، از دیگر اقدامات انجام شده در بخش توسعه سیستم های مخابراتی در نیمه اول امسال است.

مدیر مخابرات منطقه کردستان به بهره مندی ۵۸۴ روستای استان از اینترنت پرسرعت مخابرات اشاره کرد و اظهار کرد: نیمه نخست امسال، 3 هزار و ۵۴۷ مشترک جدید تلفن ثابت، ۹ هزار و ۱۹ مشترک جدید اینترنت پرسرعت مخابرات و ۲۵۷ مشترک جدید FTTH جذب شد و ظرفیت منصوبه FTTH به میزان یک هزار و ۲۴ پورت در سنندج، قروه و مریوان افزایش یافت.

حکمت، سرمایه گذاری برای توسعه حوزه سیار در ۶ ماهه اول امسال را ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: احداث 7 سایت جدید فول تکنولوژی موبایل در شهرستان های بانه، سنندج، قروه، مریوان و انجام ۱۶ مورد ارتقای تکنولوژی اینترنت تلفن همراه از نسل دوم به نسل های سوم و چهارم در شهرستان های سنندج، قروه، سقز، مریوان، کامیاران و دهگلان از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد ریالی برای توسعه دیتا در نیمه اول امسال در استان، یادآور شد: 5 برابر شدن پهنای باند در کامیاران، دیواندره و بانه، ارتقای پهنای باند در مراکز روستایی شهرستان های بانه (۱۰ مورد)، بیجار (8 مورد)، دهگلان (5 مورد)، دیواندره (۹ مورد)، سقز (۱۱ مورد)، سنندج (۱۲ مورد)، قروه (7 مورد)، کامیاران (3 مورد)، مریوان و سروآباد (۹ مورد) از مواردی است که در این حوزه انجام شده است.

مدیر مخابرات منطقه کردستان در ادامه میزان سرمایه گذاری صورت گرفته برای توسعه حوزه انتقال را ۲۵۹ میلیارد ریال عنوان کرد و بیان کرد: در این حوزه پهنای باند افزایش و زمینه ارائه پهنای باند به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل فراهم و ۱۱ تجهیز PDH برای افزایش ظرفیت و برگردان ترافیک در شهرستان های بیجار، دهگلان، سنندج، قروه و مریوان انجام شد.

حکمت با اشاره به سرمایه گذاری ۲۵۱ میلیارد ریالی در بخش شبکه کابل و فیبرنوری در نیمه اول امسال، گفت: امسال بیش از ۹۰ کیلومتر کابل کشی فیبرنوری اجرا شد که ۵۱ کیلومتر آن شهری و ۳۹ کیلومتر روستایی بود.

وی با بیان اینکه در همین مدت ۷۰ کیلومتر فیبر هوایی به خاکی تبدیل شد، افزود: بیش از ۲۰ کیلومتر فیبر خاکی قروه به دلبران برای برگردان ارتباط از رادیو به فیبر اجرا شده و بیش از ۱۰ کیلومتر شبکه FTTH در روستای آساوله در حال واگذاری به متقاضیان است.

مدیر مخابرات منطقه کردستان اظهار کرد: بیش از ۶۰ طرح فیبر اختصاصی مربوط به سازمان ها و شرکت های استان هم در دست اقدام است.

کد خبر 38857

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha