نارضایتی ترکیه از اقدامات سوئد علیه کردهای تحت تعقیب آنکارا

سرویس جهان- کارشناسان مسائل امنیتی با اشاره به عدم نارضایتی ترکیه از اقدامات سوئد برای استرداد کردهای ناراضی معتقدند رجب طیب اردوغان از این مسئله برای پیشبرد اهداف سیاسی در داخل و اهرم قرار دادن آن برای دریافت جنگنده های اف 16 از آمریکا استفاده می کند.

به گزارش کردپرس، با گذشته ماهها از درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، مخالفت های ترکیه مانع از پیشبرد این مسئله شده است زیرا به نوشته رویترز، تاکنون 26 کشور از 30 کشور عضو ناتو زمینه را برای پیوستن این دو کشور به ناتو فراهم کرده اند اما ترکیه به بهانه حمایت سوئد و فنلاند از کردهای ناراضی، شرط موافقت نهایی خود و تصویب آن در پارلمان این کشور را استرداد حدود 80 شهروند تحت تعقیب قرار داده که بیشتر آنها کرد هستند.

مولود چاوو اوغلو،وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته تاکید کرد این دو کشور هیچ اقدام جدی برای تحقق خواسته ترکیه انجام نداده اند. منابع سوئدی اعلام کرده اند زمینه برای استرداد یک شهروند کرد ناراضی به ترکیه فراهم شده اما این شهروند که خود رابی گناه معرفی کرده است، از زمان اعلام نام وی اعتصاب غذا کرده است.

سنان اولجن، دیپلمات سابق دولت ترکیه و پژوهشگر مسائل سیاسی به روزنامه نشنال گفته است ترکیه قصد ندارد از خواسته خود در مورد استرداد کردها دست بردارد. او تایید کرد این مسئله تا حدی به انتخابات سال آینده و تلاش رجب طیب اردوغان، برای نشان دادن موفقیت خود ارتباط دارد.

متس اینگستروم تحلیلگر شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز تایید کرد فشارهای اردوغان بر سوئد و فنلاند و تلاش برای بازگرداندن کردهای ناراضی به مسائل داخلی ترکیه ارتباط دارد.

برخی تحلیلگران مانند زاخاری سلدن از داشنگاه فلوریدا معتقدند درخواست ترکیه برای استرداد کردها در مقابل موافقت با حضور سوئد و فنلاند در ناتو اهرمی است که اردوغان می خواهد از آن برای معامله با آمریکا استفاده کند. او به نشنال گفت جو بایدن حاضر است اعضای کنگره را برای موافقت با درخواست ترکیه برای در اختیار گرفتن جنگنده های اف 16 تحت فشار قرار دهد تا دست او برای حمایت از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بازتر شود.

اما کردهای سوئد در پی انتخابات اخیر این کشور با مشکل مضاعفی روبه رو شده اند زیرا احزاب راست این کشور که مخالف سرسخت حضور مهاجران در این کشور هستند، برنده انتخابات شدند و ممکن است آنها در مقایسه با دولت قبلی، نرمش بیشتری در مقابل خواست ترکیه نشان دهند.

کد خبر 38577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha