صدها خلبان مجبور به بازگشت به ارتش شدند

سرویس ترکیه - وزارت دفاع ترکیه به دلیل قرار داشتن کشور در وضعیت جنگی و کمبود نیرو در بخش خلبانی، خلبان های خطوط هوایی غیر نظامی را به خدمت اجباری در ارتش فراخواند.

به گزارش کردپرس، روزنامه جمهوریت، نزدیک به اپوزیسیون ترکیه، امروز در یادداشتی مدعی فراخوانده شدن خلبان های خطوط هوایی غیر نظامی برای خدمت اجباری در ارتش شد. وزارت دفاع علت این امر را قرار داشتن کشور در وضعیت جنگی و کمبود نیروی خلبان عنوان کرده است.

باریش پهلوان، ستون نویس ثابت جمهوریت، در گزارشی نوشت که برخی نیروها که پیش از کودتای 15 جولای 2015 به بهانه های مختلف از ارتش تسویه شده بودند و جای آنها را خلبان های جماعت فتح الله گولن (فتو) گرفته بودند، حالا پس از چند سال با ارسال نامه ای از سوی وزارت دفاع ترکیه به خدمت دوباره در نیروهای مسلح فراخوانده شده اند.

در این گزارش آمده است که این خلبان ها که به اجبار از خدمت در نیروهای مسلح تسویه شده بودند، پس از آن با پیوستن به خطوط هوایی آزاد و غیر نظامی مانند ترکیش ایرلاین و پگاسوس زندگی جدیدی را در کنار خانواده خود آغاز کرده اند. با این حال پس از گذشت سال ها نامه ای از سوی وزارت دفاع ترکیه دریافت کرده اند که در آن با زبانی تهدید آمیز از آنها خواسته شده است که به خدمت خود بازگردند.

باریش پهلوان در این گزارش با بیان این که خدمت اجباری برای خلبان ها در ارتش ترکیه 15 سال است، نوشت که پس از گذشت 15 سال این نیروها می توانند به کار ادامه دهند یا بازنشسته شوند یا به جاهای دیگر منتقل شوند. با این حال بسیاری از خلبان ها در سال های پیش از کودتا تسویه شدند تا نیروهای فتو جای آنها را بگیرند. پس از کودتا نیز نیروهای فتو از کار برکنار شدند. او اعلام کرد که نیروهای مسلح ترکیه به دلیل قرار داشتن کشور در شرایط جنگی 6 سال دیگر به این خدمت اجباری اضافه کرده اند و اکنون افرادی که 15 سال خود را تمام کرده بودند و به دلیل کارشکنی های پیش از کودتا از ارتش تسویه شده بودند، دوباره برای خدمت فراخوانده شده اند.

پهلوان نوشت: «وزارت دفاع ترکیه نامه ای برای این افراد فرستاده است که در آن نوشته شده: "ما قدر تو را ندانستیم، اکنون گذشته را رها کن و نزد ما برگرد." ادبیات این نامه نه تنها شبیه خواهش نیست، بلکه زبانی تهدید آمیز دارد، زیرا پس از این جمله به خلبان ها اخطار داده شده است که "اگر به خدمت ارتش بازنگردی، مجوز پرواز غیر نظامی تو را نیز به مدت شش سال تعلیق می کنیم".»

بر اساس این گزارش، شماری از این خلبان ها که مایل به بازگشت به خدمت اجباری در ارتش نیستند و زندگی جدیدی را آغاز کرده اند، علیه وزارت دفاع ترکیه به دلیل این دستور غیر منتظره به دادگاه شکایت کرده اند.

کد خبر 38321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha