توافق آنکارا - دمشق سوریه را به باتلاق تجزیه می کشاند/ائتلاف با دولت ترکیه ائتلاف با داعش است

سرویس ترکیه - رئیس مشترک شورای اجرایی مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه در سخنانی نسبت به احیای داعش و تجزیه سوریه در صورت توافق احتمالی آنکارا - دمشق هشدار داد.

به گزارش کردپرس، حسن کوچر رئیس مشترک شورای اجرایی مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه، در سخنانی به دولت دمشق و جامعه جهانی هشدار داد که توافق آنکارا - دمشق می تواند باعث تجزیه سوریه و احیای داعش، و تهدید امنیت در کل جهان شود.

کوچر در گفتگو با آژانس خبری مزوپوتامیا، در واکنش به افزایش حملات ترکیه علیه شمال و شرق سوریه پس از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران و سوچی گفت: «حمله های ترکیه علیه شمال و شرق سوریه از ابتدای شکل گیری مقاومت کردستان سوریه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. آنها از داعش حمایت کردند و با کمک دیگر نیروهای افراطی به ما حمله کردند. باز هم نتیجه نگرفتند. سیاست ترکیه در سوریه درگیری ها را افزایش می دهد.»

آمریکا و روسیه از این حملات حمایت می کنند

کوچر با اشاره به نقش آمریکا و روسیه در حملات از ترکیه علیه شمال و شرق سوریه گفت: «روسیه و آمریکا از این حملات حمایت می کنند. ترکیه به تنهایی توان این کار را ندارد. زیرا حریم هوایی تحت کنترل این کشورها است. ترکیه تنها از قدرت های فنی خود برای جنگ بهره می گیرد.»

او با بیان این که در توافق حاصل شده بین روسیه، آمریکا و ترکیه، حریم هوایی به روی ترکیه باز است و تنها حمله زمینی است که نباید صورت گیرد، گفت: «ترکیه نیز این موضوع را پذیرفته است. آنها به ساختمان های مذهبی و فرهنگی حمله کردند. آنها به دنبال این هستند که شهرهای شمال و شرق سوریه را تخلیه کنند و باندهای داعشی را جایگزین کنند. سیاست، دیپلماسی، اقتصاد و ارتش ترکیه در خدمت این اهداف است. زیرا آنها از کردها واهمه دارند و هر کردی را که می کشند، بر خوشحالی شان افزوده می شود. با این حال از سوی نیروهای بین المللی حمایت هم می شوند. بنابراین روسیه نیز مسئول این کشتارها است.»

ائتلاف با دولت ترکیه ائتلاف با داعش است

کوچر با اشاره به احتمال انجام مذاکره و توافق بین دولت های آنکارا و دمشق گفت: «ائتلاف احتمالی بین آنکارا و دمشق آسیب جدی به منطقه می زند. رابطه بین میت و سازمان اطلاعات سوریه از گذشته تا کنون وجود داشته است. این تهدیدی برای مدیریت خودگردان است. زیرا هر دوی این دولت ها مدیریت خودگردان را دشمن اصلی خود می دانند. دولت سوریه حتی به تغییر ساختار جمعیتی این کشور اعتراضی نمی کند. زیرا آنها به دنبال تضعیف و ویرانی شمال و شرق سوریه هستند.»

او با مقایسه بین اطهارات اردوغان درباره بشار اسد رهبر سوریه در سال های مختلف گفت: «اردوغان که در سال های 2015 - 2016 آشکارا اسد را "دیکتاتور" خطاب می کرد، حالا با چرخش 180 درجه ای می گوید که مشکلی با دولت دمشق ندارد. این ریاکاری و سیاست غیر اخلاقی ترکیه را نشان می دهد.»

رئیس مشترک شورای اجرایی مدیریت خودگردان، افزود: «هیچ دولتی نمی تواند با دولت کشور دیگری برای حمله به خاک کشور خودش متحد شود. این در دنیا سابقه ندارد. دولت دمشق باید این را بداند که ائتلاف با دولت ترکیه ائتلاف با داعش است.»

هدف احیای داعش است

او هدف از هر گونه حمله ترکیه به شمال و شرق سوریه را احیای داعش توصیف کرد و گفت که به همین دلیل است که مدیریت خودگردان با ائتلاف دولت دمشق با آنکارا مخالف است و آن را تهدیدی برای امنیت، ثبات و تمامیت ارضی سوریه می داند. او خواستار خروج ترکیه از خاک سوریه شد.

کوچر با بیان این که مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه از ابتدای تأسیس تا کنون از یکپارچگی سوریه دفاع کرده است، گفت: «شما بروید به همه مناطقی که تحت کنترل ترکیه است نگاه کنید؛ زبان آنها ترکی شده، بینش آنها ترکی شده، واحد پول آنها ترکی شده است. تنها چیزی که باقی مانده است این است که مرزها را از نو بکشیم و خاک را دو دستی تقدیم ترکیه کنیم. ما نمی خواهیم خاکمان را به ترکیه بدهیم. ما برای نگه داشتن حاکمیت ارضی این کشور هزاران کشته داده ایم. به همین دلیل است که از دولت سوریه می خواهیم تا هم سیاست و هم فلسفه وجود ما را درک کند.»

او هدف دیگر اردوغان از حملات اخیر به شمال و شرق سوریه را کسب پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری دانست و گفت: «این حملات ریشه در مشکلات داخلی ترکیه دارد. ترکیه دارد از درون یک فروپاشی اجتماعی را تجربه می کند و اردوغان به دنبال این است که با حمله های برون مرزی جلوی این فروپاشی را بگیرد.»

ما برای دفاع از کردستان سوریه تنها خودمان را داریم

حسن کوچر با تأکید بر لزوم سازمان یابی مردم در برابر حملات احتمالی ترکیه گفت: «ما باید جنگ مردمی را ارتقا دهیم. آنها با قدرت های بین المللی به توافق رسیده اند. این نیروها دیگر از ما محافظت نمی کنند. بنابراین ما باید خودمان از خودمان دفاع کنیم. یک جنگ تمام عیار علیه ما در شرف وقوع است.»

رئیس مشترک شورای اجرایی مدیریت خودگردان در پایان با هشدار نسبت به احیای داعش و خطرات جهانی آن گفت: «هزاران داعشی در اینجا زندانی هستند. در صورت از بین رفتن امنیت در منطقه شمال و شرق سوریه، امنیت در همه جای جهان دچار تزلزل خواهد شد. ما 12 هزار شهید و 25 تا 30 هزار مجروح داده ایم تا از بشریت در برابر داعش محافظت کنیم. اگر جامعه جهانی امروز حملات ترکیه علیه کردستان سوریه را نادیده بگیرد، امنیت همه جهان به خطر خواهد افتاد.»

کد خبر 37661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha