سیاست آبی ترکیه عامل خشک شدن فرات و یک فاجعه انسانی

سرویس سوریە - بە علت سیاست‌های آبی ترکیه، بحرانی انسانی در حاشیه و نزدیک رود فرات در حال وقوع است.

بە گزارش کرد پرس، در نتیجه سیاست‌های دولت ترکیه و پس از آن‌که دولت ترکیه آب رود فرات را در پشت سدهای خود ذخیره کرد و انتقال آب به سوریه و عراق را قطع کرد، میزان آب رود فرات بسیار کم شده‌است.
به نوشته آژانس خبری «هاوار»، دولت ترکیه چندین سال است رود فرات را به عنوان سلاح علیه سوریه به کار می‌گیرد و به همین خاطر از ورود میزان زیادی از آب این رود به داخل سوریه جلوگیری می‌کند.
از تصاویر و عکس هایی که از حاشیه رود فرات گرفته شده پیدا است که مناطق وسیعی که در گذشته پر از آب بودند، اینک به تمامی خشک شده اند.
براساس قراردادی مابین دولت سوریه و ترکیه در سال ۱۹۸۷، بایستی ترکیه در هر ثانیه ۵۰۰متر مکعب آب به سوریه بدهد، اما اکنون تنها ۲۰۰ متر مکعب آب در هر ثانیه وارد خاک سوریه می‌شود.
به علت کم شدن زیاد آب رود فرات و استفاده از مخازن استراژیک سدها، ساعات اتصال برق به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. مساحت زمین‌های کشاورزی حاشیه رود فرات کم شده است و همچنین یافتن آب سالم برای آشامیدن دشوار شده است.
مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه چندی پیش هشدار داده بود که در نتیجه سیاست دولت ترکیه که آب رود فرات را کم کرده است، انتظار می‌رود بحران انسانی در نزدیک رود فرات و در حاشیه آن روی بدهد که زندگی ۹ میلیون سوری را به خطر می اندازد.
مدیریت سدهای شمال و شرق سوریه، از جوامع‌ بین‌المللی و مجاری حقوقی خواست در این مسئله مداخله کنند و اقدامات تحریک‌آمیز دولت در خصوص آب رود فرات را متوقف کنند.

کد خبر 37651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha