ترکیه به دلیل ناتوانی حکومت سوریه با «تروریسم» در این کشور می جنگد

سرویس ترکیه - مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سخنانی اعلام کرد که ترکیه به دلیل ناتوانی حکومت سوریه از جنگیدن با «تروریسم» در این کشور می جنگد.

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی ضمن اعلام حمایت ترکیه از گروه های مخالف سوری اعلام کرد که ترکیه برای مذاکره در دمشق نیازی به پیش شرط نمی بیند. او همچنین دلیل جنگ های ترکیه در سوریه را ناتوانی حکومت سوریه از جنگیدن با آنچه ترکیه آن را سازمان تروریستی می نامد، عنوان کرد.

وزیر خارجه ترکیه با شرکت در یک برنامه زنده در کانال خبر گلوبال درباره دیدار و گفتگو با مقامات سوریه گفت: «11 سال است که در سوریه جنگ وجود دارد. به دلیل حضور "سازمان های تروریستی" مردم نمی توانند به خانه های خود بازگردند. ما به عنوان ترکیه از همان ابتدا بر روی روند سیاسی به عنوان اصلی ترین روند حل بحران سوریه تاکید کردیم.»

چاووش اوغو با بیان این که حکومت سوریه باید بداند که کشور با تداوم جنگ تجزیه خواهد شد، گفت: «اپوزیسیون سوریه دارای نیت خوب و سازنده است که باعث شده ترکیه از آنها حمایت کند. حکومت سوریه درباره اپوزیسیون مقاومت به خرج می دهد. حکومت سوریه نباید با چشم سازمان تروریستی به اپوزیسیون سوری نگاه کند. ما همیشه در کنار مخالفان سوری هستیم.»

چاووش اوغلو افزود: «برای گفتگو با سوریه نیازی به پیش شرط نیست. هدف از گفتگو این است که کشور باید از وجود تروریست ها پاک شود. امنیت مرزهای ما مهم است. تمامیت ارضی و سیاسی سوریه نیز مهم است. مهم است که مردم سوریه بتوانند سالم به کشور خود بازگردند. سیاست ترکیه در سوریه همیشه "راه حل محور" است.»

چاووش اوغلو درباره ادامه عملیات ترکیه در خاک سوریه گفت: «عملیات ما برای سوریه مهم است. ما بر اساس قوانین بین المللی حق داریم با سازمان تروریستی بجنگیم. حکومت سوریه قدرت این کار را ندارد. این موضوع که نیازی به نشست ندارد. همه حکومت هایی که با هم دشمنی می کنند و درگیر جنگ هستند، با اقدامات کشور ما [در سوریه] مخالف هستند. این هم نشان می دهد که اقدامات ما در سوریه چقدر تاثیر گذار هستند.»

وزیر خارجه ترکیه با تعیین تکلیف برای حکومت سوریه گفت: «ما می گوییم حکومت سوریه و مخالفان سوری باید با هم صلح کنند. هدف از این کار اجماع بر سر قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات فوری در کشور تحت نظارت سازمان ملل است. در این چارچوب کمیته مذاکره و کمیسیون قانون اساسی تشکیل شد. اگر اجماع وجود نداشته باشد، چگونه بین حکومت و مخالفان سوری قانون اساسی نوشته شود و کشور به سمت انتخابات برود؟ تنها راه حل برای آینده این کشور روند سیاسی است که با اجماع محقق می شود.»

کد خبر 37298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha