احزاب سیاسی ترکیه اعتقادی به مسئله کُرد ندارند/ ترکیه درپی الحاق شمال سوریه است

سرویس سوریه- معاون مشترک شورای اجرایی اداره خودگردان کُردستان سوریه سیاست ترکیه را در حال حاضر خلاص شدن از شر پناهندگان سوری و حذف اداره خودمختار دانست.

به گزارش کُردپرس، بدران چیا کُرد، معاون مشترک شورای اجرایی اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، روز گذشته ضمن شرکت در کنفرانس (تهدیدات توسعه‌طلبانه ترکیه و بی‌ثبات سازی منطقه و احیا داعش) در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سیاست‌های ترکیه در قبال شمال سوریه، گفت: سیاست خارجی ترکیه بر مبنای همان فرمول ۱۰۰ سال گذشته و بر اساس تروریسم، توسعه‌طلبی و تجاوز بنا شده است.

وی ادامه داد: ترکیه سیاست خود را در خاورمیانه با ایجاد بحران و ترس از خطرات ناموجود دنبال می کند.

وی افزود: اکثریت جناح‌ها و جریان‌های سیاسی راست، چپ، مذهبی و سکولار ترکیه معتقد به فرمولی ملی‌گرایانه، غیردموکراتیک و غیرکثرت گرا هستند و به یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران‌های جامعه ترکیه و مسئله کُرد باور ندارند.

وی با بیان اینکه تفاوت جریان‌های سیاسی ترکیه تنها استفاده از ابزارهای مختلف در مقابله با بحران است، گفت: سیاست داخلی ترکیه در گرو عمیق‌تر شدن بحران‌ها، بسیج برای جنگ و در نهایت بحران آفرینی برای سیاست کردن است.

معاون مشترک شورای اجرایی اداره خودگردان کُردستان سوریه در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی اپوزیسیون در انتخابات آتی ترکیه سناریوهای احتمالی در برخورد با مسئله کُرد چگونه هستند، توضیح داد: تغییری ریشه ای در سیاست های انکار، زور و ظلم و راه حل سیاسی در مورد مسئله کُردها به وجود نمی‌آید، اما آمدن اپوزیسیون ممکن است منجر به آغاز مرحله جدیدی در ترکیه شود.

وی تصریح کرد: آمدن اپوزسیون به قدرت ممکن است به کاهش مداخلات خارجی ترکیه در منطقه و زمینه‌ساز تغییراتی در داخل ترکیه شود.

چیا کُرد درباره مواضع ناتو در قبال سیاست‌های ترکیه، گفت: ناتو همچنان به ترکیه نیاز دارد تا از آن علیه روسیه استفاده کند، همانطور که در اتحاد جماهیر شوروی این چنین بود.

این مقام سیاسی کُرد درباره وضعیت مناطق تحت اشغال ترکیه در شمال سوریه، گفت: سوری‌ها در مناطق تحت اشغال ترکیه بیش از همه در معرض سواستفاده آنکارا قرار دارند، زیرا ترکیه در معامله با روسیه و سوریه آنها را از منازل خود در درعا و غوطه جدا کرد و در مناطق اشغالی شمال سوریه سکونت داد.

وی افزود: ترکیه در عفرین و سریکانی و گری‌سپی در پی سیاست تغییر جمعیت است و اکنون در حال سپری کردن آخرین مرحله از این سیاست است بدون آنکه به خواسته ها و امیدهای مردم مناطق اشغالی و آوارگان توجه کند.

وی تاکید کرد: اکنون هدف ترکیه دو موضوع است: چگونگی خلاص شدن از شر پناهجویان سوری در ترکیه و چگونگی حذف تجربه دموکراتیک در شمال و شرق سوریه.

معاون مشترک شورای اجرایی اداره خودگردان کُردستان سوریه، ضمن درخواست از مردم سوریه، اعلام کرد: واجب است مردم سوریه حول موضوع اصلی یافتن راه حلی برای بحران سوریه متحد شده و گرد هم آیند، زیرا این تنها گزینه برای جلوگیری از تجزیه سوریه و تبدیل به یک کشور شکست خورده و اشغال شده است.

کد خبر 37202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha