هراس ترکیه از جمع شدن مخالفان آنکارا در دولت جو بایدن

سرویس جهان- یاشار یاکیس، وزیر خارجه اسبق ترکیه معتقد است آنتونی بلینکن، لوید آستین و برت مک گورک که سابقه حمایت از کردها و ضدیت با ترکیه را دارند، حضور آنها در دولت جو بایدن به ضرر منافع ترکیه است.

به گزارش کردپرس، از زمانی که جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا به قدرت رسیده است سیل گزارشها درباره حمایت این دولت از کردها و مقابله با سیاست های ترکیه هر روز منتشر می شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه منتخب بایدن، لوید آستین وزیر خارجه او و برت مک گورک، مسئول امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا سابقه دفاع از کردها و یا همکاری با آنها در سوریه را دارند.

یاشار یاکیس، وزیر خارجه اسبق ترکیه نیز در یادداشتی در مورد خطر دولت جو بایدن برای توسه گرایی ترکیه نوشته است. او به سخنان آنتونی بلینکن در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا اشاره کرده که بر لزوم تحریم بیشتر ترکیه در صورت ناکافی بودن تحریم های کنونی و انتقاد بلینکن از سیاست های ترکیه اشاره کرده است.

وزیر اسبق خارجه ترکیه همچنین از لوید آستین، وزیر دفاع جو بایدن به عنوان کسی نام برده است که در سوریه و پس از ناامید شدن برخی گروههای عرب، اقدام به مسلح کردن کردهای سوریه کرد.

یاکیس درباره این که چرا ترکیه از برت مک گورک می ترسد، نوشت: برت مک گورک معمار سیاست های آمریکا در مورد کردهای سوریه است و به همین دلیل رسانه های ترکیه نسبت به روابط او با کردهای سوریه هشدار داده اند.

وزیر خارجه اسبق ترکیه و یکی از بنیانگذاران حزب حاکم کنونی به چهره دیگر دولت جو بایدن اشاره می کند که منتقد سیاست های ترکیه است. او جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن است که به گفته یاکیس، بازداشت کارمندان سفارت آمریکا در ترکیه را گروگان گیری نامیده و عملیات نظامی ترکیه علیه کردها در عراق را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.

او از خود جو بایدن به عنوان منتقد دیگر ترکیه نام می برد و اشاره می کنند چهره های منتقد دیگری نیز در دولت جو بایدن حضور دارند که چندان از ترکیه خرسند نیستند.

وزیر خارجه اسبق ترکیه از تشکیل دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن و ارتباط آن با ترکیه به عنوان به راه افتادن یک طوفان یاد می کند که نمی توان آسیب های احتمالی آن برای ترکیه را پیش بینی کرد.

کد خبر 3684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha