جستاری در زندگی زنده یاد استاد حشمت ا... لرنژاد خواننده برجسته کُرد / احمد بساطی

سرویس کرمانشاه _ احمد بساطی از چهره های فرهنگی و ادبی کردی در مطلبی به شرحی از زندگی هنری زنده یاد حشمت اله لرنژاد خواننده مطرح و چهره ماندگار کُرد پرداخته است:

خبرگزاری کردپرس _ در سال ۱۳۲٦خورشیدی در محله علاف خانه کرمانشاه در خانواده ای متوسط چشم به جهان گشوده و دوران کودکی را نیز در این محله و محله جوانشیر کرمانشاه سپری نموده است. پدر او فتح ا... لرنژاد (معروف به فتح ا.. خان)، کارمند اداره شهربانی سابق و مادرش نیز یک زن خانه دار بوده است.

پدربزرگ مادری زنده یاد حشمت ا.. لرنژاد، نصرا.. محمدزاده کردستانی نام داشته و دارای صدا و آوازی زیبا بوده که با زنده یاد استاد سیدعلی اصغر کردستانی رابطه خویشی و دوستی داشته است به تعبیری شاید صدا و آواز زیبای زنده یاد حشمت ا.. لرنژاد به ایشان بر می گردد.

زنده یاد لرنژاد از صدا و آوازی زیبا برخوردار می باشد طوری که بعد از خدمت مقدس سربازی به اسرار دوستان و آشنایان در آزمون رادیو تلویزیون وقت شرکت نموده و در امتحان استادانی چون: محمود بلور و محمود مرآی (رهبر ارکستر ملی وقت و نوازنده چیره دست ساز ویلن) قبول و با تشویق اساتید حاضر، ترانه «دیوانه و مست» را اجرا و ضبط می کنند.

یدا.. لرنژاد (متخلص به شیدا کرمانشاهی) رییس اداره دارایی وقت کرمانشاه، شاعری توانمند و برادر زنده یاد لرنژاد، شاعر ترانه ذکر شده بوده است که این امر آغاز فعالیت هنری زنده یاد حشمت ا... لرنژاد با ارکستر کرمانشاه متشکل از اساتیدی چون: محمود بلوری، اکبر ایزدی، پولکی، پرندیان و اسماعیل مسقطی می باشد.

دیری نمی گذرد همگان با خواننده ای جوان روبرو می شوند که صدایی ماندگار از خود بجای می گذارد.
شاید یکی از بهترین اتفاقهای زندگی زنده یاد لرنژاد، هم دوره بودن با برادر شاعر خود یدا.. لرنژاد (شیدا کرمانشاهی) بوده که زیباترین ترانه ها را برای برادر خود می سراید و برای همیشه در دل مردمان این سرزمین جای می گیرد، ترانه هایی چون: «دلم زندانی»، «سفر خوش»، «زنجیری»، «خداحافظ عزیزم» و دهها ترانه دیگر.

سال ۱۳٥۷ ترانه «میخانه چی» را می خواند و در سال ۱۳٥٨ در جریانات انقلاب اسلامی بخشی از آرشیو صدا و سیمای مرکز کرمانشاه از دست می رود که این جریانات باعث بی انگیزگی برای اهالی موسیقی می شود.

در سال ۱۳٦٨ با دعوت اساتیدی چون: سیاوش نورپور، خلیل چاله چاله و بهروز یوسفی به رادیو تلویزیون بر می گردد و ماحصل آن ترانه هایی چون «جشن شادی»، «مژده بهار»، «سلسله موی دوست» و آوازی در دستگاه اصفهان برای آوارگان حلبچه می باشد. بعد از آن به دعوت زندده یاد سیاوش نورپور کنسرتی در تالار شهرداری کرمانشاه برای حمایت از بیماران کلیوی به مدت یازده شب اجرا می کنند.

به واسطه یدا.. عاطفی (برادر شاعر نامدار سبک هندی، اسدا.. عاطفی) با کیخسرو پورناظری آشنا می شود و اثری بنام «کرمانشاه» را ضبط می کنند که تنها موفق به ضبط نیمی از این کاست می شوند و نیمه دیگر آن به دست سید جلال الدین محمدیان انجام می گیرد، به نحوی این قطعه آخرین یادگاری از زنده یاد استا حشمت ا.. لرنژاد می باشد و این در حالی است که قرار است با گروه شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری تور ارکستر در اروپا و آمریکا را برگزار کنند که متاسفانه در بیست و پنجم شهریورماه سال۱۳۷٤ رخت از این جهان بر می بندد تا اینچنین همگان بعد از سالها فعالیت هنری این استاد زنده یاد کاستهای او را دست به دست نگهداری و نامشان را جاوید بنگارند.

کد خبر 36775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha