افزایش نارضایتی غرب از کارنامه حقوق بشری اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- تنها چند روز پس از گزارش تند اندیشکده واشنگتن، نزدیک به دولت آمریکا درباره نقض آزادی بیان در اقلیم کردستان عراق، کنسولگریهای کشورهای غربی از برخورد خشونت آمیز با اعتراضات در این منطقه ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش کردپرس، زندانی شدن چندیدن تن از فعالان مدنی و ساسی منطقه بادینان در اقلیم کردستان در چند سال گذشته با اعتراض نهادهای حقوق بشری و موسسات دفاع از حقوق خبرنکاران در جهان روبه رو شده است. با این حال این افراد همچنان در زندان به سر می برند.

چندیدن تن از سیاستمداران، نمایندگان پارلمان و اعضای جنبش نسل نو نیز در تظاهرات اعتراضی اخیر در اقلیم کردستان نیز بازداشت شدند که ظاهرا بیشتر آنهانهاآنها با وساطت سازمان های بین المللی و کنسولگری های کشورهای خارجی در اقلیم کردستان اکثر آنها آزاد شده اند.

با این حال برخی کنسولگری های کشورهای غربی در اقلیم کردستان، با انتشار بیانیه هایی نسبت به بازداشت معترضان واکنش نشان دادند که تقریبا اقدام کم سابقه ای است.

هفته گذشته هم اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورمیانه نیز که توصیه هایی به دولت آمریکا در مورد وضعیت خاورمیانه ارائه می کند، نسبت به وضعیت حقوق بشری در اقلیم کردستان ابراز نگرانی کرد. این موسسه وضعیت اقلیم کردستان در مورد آزادی بیان را نامناسب توصیف کرد و بیشترین مسئولیت وخیم شدن وضعیت آزادی بیان و برخورد با فعالان رسانه را متوجه مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق کرد.

کنسولگری های کشورهای غربی بویژه آلمان، انگلیس و آمریکا در مورد اعتراضات چند روز اخیر در اقلیم کردستان که بیشتر از سوی جنبش نسل نو سازماندهی شده بود، نسبت به اعمال خشونت علیه معترضان ابراز نگرانی کرده اند.

نشریه المانیتور آمریکا این اعتراضات را از آن جهت که کردهای عراق متحد مهم آمریکا در خاورمیانه محسوب می شوند و آمریکا پایگاه نظامی در این منطقه دارد، حائز اهمیت دانسته است.

به هر حال، در سال های اخیر انتقادات نهادهای غربی بویژه نهادهای حقوق بشری از عملکرد اقلیم کردستان در ارتباط با اعتراضات مدنی افزایش یافته است. برخی از این نهادها خواستار تجدیدنظر کشورهای غربی در ارتباطات خود با اقلیم کردستان و همکاریهای نظامی و اقتصادی با این منطقه شده اند. این نهادها درخواست کرده اند کمکهای اقتصادی و نظامی کشورهای غربی به اقلیم کردستان، تنها در صورت بهبود وضعیت حقوق بشر در این منطقه ادامه پیدا کند.

کد خبر 36743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha