از نامزد مشترک با اپوزیسیون حمایت می کنیم/AKP از حل مسئله کُرد به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می کند

سرویس ترکیه - مدحت سنجر رئیس HDP ضمن حمایت از ایده نامزد مشترک با اپوزیسیون، هرگونه مذاکره با احزاب حاکم بر سر آغاز روند جدید حل مسئله کرد را رد کرد.

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) بار دیگر بر موضع حزبش مبنی بر حمایت از نامزد مشترک با 6 حزب اپوزیسیون ترکیه تأکید کرد. او همچنین اعلام کرد که حزبش هیچ مذاکره ای پیرامون آغاز یک روند جدید حل مسئله کُرد با حزب حاکم ترکیه ندارد.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، سنجر که برای شرکت در گردهمایی بزرگ HDP به دیاربکر رفته بود، با مقامات حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، حزب دموکرات کردستان-ترکیه (KDP-T)، حزب انسان و آزادی (PIA)، حزب کمونیست کردستان (KKP)، حزب آزادی (Azadî Partisi) و انجمن دموکراتیک انقلابی کرد (DDKD) دیدار کرد. او پس از این دیدار با بیان این که برای تشکیل ائتلاف کردی با این احزاب دیدار کرده است، گفت: «هدف اصلی این دیدارها ترسیم نقشه راه این احزاببا یکدیگر است. HDP تنها یک هدف دارد و آن بزرگ کردن ائتلاف دموکراسی است. ما ائتلاف دموکراسی را مهمترین راه خروج ترکیه از بحران های مختلفی که درگیر آنهاست می دانیم.»

او در ادامه بر تلاش HDP برای متحد کردن گروه های مختلف سیاسی و نژادی و دینی زیر چتر ائتلاف دموکراسی تأکید کرد و گفت که HDP با این هدف به مذاکره با گروه ها و احزاب چپ سوسیالیستی موسوم به میز 7 تایی، مذاکره با ساختارهای غیر چپ گرا، احزاب کردی، جنبش های زنان و جنبش های جوانان ادامه می دهد.

سنجر هدف اصلی این مذاکرات را «گرد هم آوردن تمام نیروهای دموکراتیک در ترکیه» اعلام کرد و گفت که این ائتلاف قرار نیست یک ائتلاف موقتی باشد.

رئیس مشترک HDP بار دیگر بر موضع حزب خود برای شرکت در انتخابات سراسری در ترکیه تاکید کرد و گفت: «ما برای شرکت در انتخابات پارلمان در ائتلاف دموکراسی هستیم و با هیچ ائتلاف دیگری کار نداریم اما برای انتخابات ریاست جمهوری همچنان بر سر حرف خود هستیم. اگر با میز 6 جانبه احزاب اپوزیسیون ترکیه بر سر انتخاب یک نامزد مشترک به توافق برسیم، از آن حمایت خواهیم کرد. اگر توافق حال نشود، با نامزد خودمان از ائتلاف دموکراسی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنیم.»

سنجر در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال به توافق رسیدن با حزب عدالت توسعه (AKP) بر سر آغاز یک روند جدید راه حل گفت: «ما هرگز هیچ تماس و گفتگویی با AKP پیرامون این موضوعات نداریم و اگر چیزی گفته می شود، تنها سوء استفاده ابزاری از حل مسئله کرد برای انتخابات آتی است. از آنجا که پیدا شدن راه حل برای مسئله کرد یک امر حیاتی است، قطعا از این موضوع برای پروپاگاندای انتخاباتی بهره برداری می شود. ما پیشتر نظرمان را در اینباره گفته ایم و حرف جدیدی برای گفتن نداریم. ما به حدس و گمان ها بها نمی دهیم.»

کد خبر 36711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha