ترکیه مسبب ویرانی سوریه است

سرویس سوریه- یکی از نمایندگان پارلمان سوریه، گفت: اظهارات اخیر ترکیه در مورد حمایت سیاسی از دولت سوریه نمی تواند سال ها جنگی را که ترکیه بخشی از آن بوده است پاک کند.

به گزارش کُردپرس، چند روز پیش، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: کشورش آماده «هر نوع حمایت سیاسی از دولت سوریه در زمینه اخراج تروریست ها» است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو در یک برنامه تلویزیونی گفت، ترکیه پیش از این در مورد این موضوع با ایران گفتگو کرده است.

این نماینده پارلمان سوریه که نخواسته است نامش گفته شود، در مصاحبه با سایت شمال پرس، گفت: یک اظهار دیپلماتیک نمی تواند بیش از ده سال روابط پرتنش را که به مرز جنگ کامل بین سوریه و ترکیه رسیده است، از بین ببرد.

وی افزود: اگرچه اظهارات چاووش اوغلو قابل توجه و بی‌سابقه بود، اما از زمان شروع جنگ در سوریه، ترکیه یکی از محورهای ناامنی در سوریه بوده است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اعتماد به نقش ترکیه و همکاری با این دولت که دلیل اصلی بی ثبات کردن سوریه و حامی گروه‌های مسلح به ویژه تندروها و رادیکال ها است، منطقی است، خاطرنشان کرد: ترکیه از اویغورها، ترکستانی‌ها و گروه‌های دیگر حمایت کرد و آنها را مسلح نمود و برای کشتن مردم ما به سوریه آورد. جنایات ترکیه بی‌شمار است و این کشور مسئول کشتار، تخریب و سرقت آثار باستانی و ثروت در شمال سوریه است. ترکیه دولت به اصطلاح «ائتلاف» را تشکیل داده و هنوز هم از آن حمایت می‌کند و به آن مشروعیت می‌دهد.

وی افزود: آیا می توان تصور کرد که با یک بیانیه همه این اختلافات را پاک کرد؟ به عقیده من، روابط بین دولت‌ها بر پایه منافع است و در سیاست چیزی بعنوان خصومت مطلق وجود ندارد، اما روابط بین دو کشور را نمی‌توان با بیانیه‌ توسعه داد، به ویژه که دو کشور میراث تاریخی و طولانی در درگیری و بی‌اعتمادی دارند.

وی افزود: دولت حزب عدالت و توسعه در آستانه انتخابات است و می‌خواهد به رای‌دهندگان بگوید که قصد دارد با باز کردن کانال‌هایی با دمشق به پرونده مهاجرت سوری‌ها به ترکیه پایان دهد.

کد خبر 36327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha