آغاز عملیات کمربندی تاج سد مهاباد/ایزوبام آثار تاریخی گنبدی اصلاح می شود

سرویس آذربایجان غربی- شهردار مهاباد با اشاره به اتمام پروژه کمربندی «داشامجید» از آغاز خاکبرداری پروژە عمرانی احداث کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان با اعتبار اولیه ١١ میلیارد تومان خبر داد.

بابک رستم پور در این باره به کردپرس افزود: برابر بودجە عمرانی مصوبه سال ١٤٠١ خاکبرداری و اجرای خیابان پروژە عمرانی احداث کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان با هدف روان سازی ترافیکی در محور ورودی مهاباد از طرف پسوه، به طول ١.٢ کیلومتر و عرض ۲۰ متر در دستور کار شهرداری مهاباد قرار گرفته است.

شهردار مهاباد ادامه داد: در طول مسیر پروژه نیز یک دهنه پل ۲۰ متری با عرض سواره رو ۶ متر و نیز پیاده رو از هر طرف ۱ متر احداث خواهد شد. این پل یک تقاطع غیر همسطح است و رویکرد ما برای احداث آن رویکردی المان شهری خواهد بود و در نظر داریم با توجه به اینکه مکان پروژه، منطقه‌ای گردشگری است پروژه مذکور هم منطبق با آن، با رویکردی گردشگری طراحی و ایجاد شود و تنها یک سازه سیمانی صرف نباشد.

او افزود: بیش از ٥١ هزار متر مکعب خاکبرداری و ٤٦ هزار متر مکعب نیز خاکریزی و اجرای آزمایش ژئوتکنیک خاک در محل اجرای پل غیر همسطح صورت می گیرد.

شهردار مهاباد گفت: دلیل راکد ماندن پروژه کمربندی تاج سد مهاباد به آزادگان از سال ٩٨ تاکنون مغایرت آن با طرح جامع شهری بود و اینکه پروژه مذکور مصوبه کمیسیون ماده ۵ را نداشت، لذا امسال تمامی مجوزهای لازم و مصوبه کمیسیون ماده ۵ دریافت شده است.

رستم پور ادامه داد: اکنون پیمانکار پروژه انتخاب و عملیات عمرانی هم آغاز شده است. همچنین از محل بودجه مصوب شهرداری در سال جاری، ۱۱ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته که این میزان اعتبار اولیه محسوب می شود.

شهردار مهاباد همچنین در خصوص سایر پروژه های آتی اظهار کرد: شهرداری مهاباد در نظر دارد در قالب یک طرح جامع و کلی، پارک ملت و پارک بانوان مهاباد را ساماندهی کند که این دو مورد هم تا یک ماه آینده با انتخاب پیمانکار اجرایی می شوند.

بازسازی تخصصی آثار تاریخی مهاباد با اولویت زدودن ایزوبام ها

او همچنین با اشاره به بازسازی حوض‌خانه "رستم بیگ" گفت: برابر تفاهم نامه منعقد شده با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان غربی و با رویکرد حفظ بافت های با ارزش سطح شهر، توسعه محیط پیرامون، ایجاد مکانی درخور شان بازدید کنندگان و همشهریان، عملیات اجرایی بازسازی حوضخانه "رستم بیگ" توسط شهرداری با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان مهاباد به زودی آغاز می شود.

او افزود: عملیات اجرایی آن شامل محوطه سازی دیوارهای مشبک و طاق نما خواهد بود و اولین کاری که در این راستا انجام می گیرد زدودن آثار ایزوگام از گنبد این بنای تاریخی و طراحی آن به شیوه سنتی است تا بتوانیم به صورت تخصصی این بنا را مرمت کنیم.

شهردار مهاباد تاکید کرد: این اقدام زدودن آثار ایزوگام در خصوص سایر آثار تاریخی گنبدی مهاباد مانند مسجد جامع سوور مهاباد، حوض خانه شاه درویش نیز با نظرات کارشناس میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ شورای دور پنجم شهر مهاباد تابستان سال ٩٨ با کلنگ زنی پروژه اتصال آزادگان به تاج سد مهاباد از این پروژه با اعتبار حدود ١١ میلیارد تومان رونمایی کردند اما بعدها عدم انجام اقدامات عمرانی و راکد ماندن پروژه انتقادهای فراوانی را متوجه پروژه ایی که کرد که به صورت نمادین کلنگ زنی شده بود.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

ایزوبام رنگ تاریخ را از حوضخانه های مهاباد زدود

ایزوبام آثار تاریخی گنبدی مهاباد حفاظت یا نفس گرفتن؟!

ایزوبام، نفس بناهای تاریخی مهاباد را به شماره انداخت!

کد خبر 35973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha