کنسولگری عراق در ایلام راه‌اندازی شود/ آمادگی مجلس ایران برای گسترش همکاری با مجلس عراق

سرویس ایلام - نماینده ایلام در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دیدار با سفیر عراق بر آمادگی همکاری مجلس ایران با عراق جهت ترویج «جرم انگاری همکاری با اسرائیل» در سطح جهان اسلام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سارا فلاحی امروز ظهر با سفیر عراق در ایران در تالار خاتم مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت، استقلال و تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و ارتقاء جایگاه منطقه ای و بین المللی عراق حمایت کرده و می‌کند و ما همواره امنیت عراق را امنیت خود دانسته و حساسیت شدیدی نسبت به مداخلات مخرب خارجی در عراق داشته و آن را به ضرر عراق و کل منطقه می‌دانیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس یازدهم عنوان کرد: تاریخ روابط منطقه ای در غرب آسیا اثبات می‌کند که جمهوری اسلامی ایران، شریکی قابل اتکاو همپیمانی وفادار بوده که هیچگاه در بحران ها دست از حمایت دوستان و برادران خود نکشیده است و پشتیبانی قاطع ما از عراق و سوریه در مقابله با تروریسم خطرناک داعش شاهد این مدعاست.

فلاحی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و آرامش در منطقه حمایت کرده و خواستار گفتگو، همکاری و هماهنگی جهت توسعه اقتصادی منطقه می باشد و سیاست خود را در دولت سیزدهم، گسترش رابطه با کشور های همسایه قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله پساداعش، بازسازی و ارتقای معیشت و رفاه مردم بسیار اهمیت دارد. زیرساخت های عراق با اقدامات صدام، سپس توسط آمریکائی ها و نهایتا داعش تخریب شد. این کشور میلیاردها دلار بدهی دارد و میلیاردها دلار نیز نیازمند سرمایه گذاری برای بازسازی زیرساخت هاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آمریکایی ها در عراق دست به جنایت های بزرگی زده اند و با بهره گیری از همین حضور نظامی، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، سرداران مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را به شهادت رساندند که پیگیری حقوقی این موضوع یکی از اولویت های مهم جمهوری اسلامی ایران است که نقش پارلمان عراق در پیگیری این موضوع و همچنین اجرایی سازی مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق بسیار مهم است.

فلاحی تصریح کرد: آمریکائی ها رویکرد صحیحی در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق اتخاذ ننموده و به دولت مردان عراقی در خصوص کاهش رابطه با جمهوری اسلامی ایران فشار می آورند، همچنین حضور مخرب آنها در عراق و استفاده از پایگاه های نظامی به منظور توطئه علیه دولت و ملت ایران و عدم تصحیح این رویکردهای مخرب، نه تنها امنیت و ثبات را در عراق متاثر می سازد بلکه امنیت منطقه را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

نماینده مردم ایلام عنوان کرد: ما آمادگی داریم تا روابط پارلمانی میان دو کشور افزایش یافته و گروه های دوستی پارلمانی میان دو کشور، اهداف و برنامه های خود را اجرایی سازند.

فلاحی گفت: اخیرا پارلمان عراق قانون «جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» را به تصویب رسانده است. ضمن استقبال از این اقدام تاریخی پارلمان انتظار داریم سایر کشور های منطقه ای نیز مراقب اقدامات مخرب این رژیم علیه منافع ایران باشند و تحرکات عناصر و عوامل رژیم صهیونیستی همواره مورد رصد مقامات ذیربط ایرانی است.

او گفت: قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کامل دارد تا با قوه مقننه عراق در راستای ترویج «جرم انگاری همکاری با اسرائیل» در سطح جهان اسلام همکاری کند و برای این منظور هم افزایی ما و شما در مجامعی نظیر سازمان همکاری های اسلامی و جنبش عدم تعهد می‌تواند نقطه آغاز خوبی باشد.

وی افزود: به موازات این موضوع، هر دو نهاد مقننه می توانند در ابتکاری مشترک، نسبت به "جرم انگاری ترویج افکار و عقاید افراط گرا و تفرقه افکن در میان مسلمانان" اقدام نمایند چرا که گمان می‌کنم کشور ما و شما، به حد کافی از تروریسم افراطی و همزمان صهیونیسم که البته در بسیاری از مواقع به صورت متحد و هماهنگ با یکدیگر ضد مسلمین عمل کرده اند آسیب دیده و وقت آن است این دو آفت در جهان اسلام، با ابتکار ایران و عراق خشکانده شوند.

نماینده مردم استان ایلام در مجلس ادامه داد:

استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارای کوتاه ترین و امن ترین مسیر تردد زوار عتبات عالیات است. علاوه بر این مردم استان ایلام دارای قرابت های فرهنگی، مذهبی و قومی بسیار با مردم عراق خصوصا استان های همسایه ما در عراق هستند.

فلاحی گفت: ایلام دروازه مدیترانه است و به واسطه ظرفیت های بالای اقتصادی و مرزی قطعا در آینده یکی از استراتژیک ترین مناطق ایران خواهد بود و ظرفیت تبدیل شدن به هاب صادراتی کشور را دارد. سالانه میلیون ها زائر از سراسر جهان با انتخاب مرز ایلام به عتبات می روند و اکثر زوار و اتباع عراقی نیز ایلام را به عنوان مسیر اصلی ورود خود به ایران انتخاب کرده اند.

وی تاکید کرد: برای توسعه روابط دو کشور و تسهیل ترددها و مدیریت صحیح اتباع هر دو کشور و زوار و گردشگران مذهبی سایر کشورها، استقرار کنسولگری عراق در ایران ضرورت دارد و ما از دولت عراق می خواهیم شرایط استقرار کنسولگری در ایلام را فراهم کند.

از طرف دیگر برای ارتقا روابط دو کشور و در راستای تقویت دیپلماسی همسایگی و همکاری های تجاری و مرزی، دولت های دو کشور باید با قدرت برای فعال شدن بازارچه های چنگوله، چیلات و هلاله وارد عمل شوند. در این راستا عزم جمهوری اسلامی جزم است و کشور عراق باید سطح فعالیت را از مراودات استانی به سمت مراودات ملی در حوزه بازارچه ها ببرد.

نماینده ایلام خاطرنشان کرد: تایید این فعالیت ها در هیات گذرگاه های مرزی باید به سطح تایید نخست وزیری برسد تا حجم فعالیت های اقتصادی و تجاری بالا رود و هر دو کشور بتوانند با فعال شدن بازارچه های مرزی برای شهروندان خود انتفاع اقتصادی ایجاد کنند.

فلاحی تصریح کرد: ما در استان ایلام آمادگی لازم برای همکاری های اقتصادی و تجاری داریم و در این راستا با توجه به جایگاه راهبردی ایلام در سیاست های اقتصادی کشور حمایت ملی و حاکمیتی هم برای این فعالیت ها داریم و امیدواریم هر دو کشور بتوانند در سایه روابط و تعاملات صمیمانه خود شرایط نوین اقتصادی را رقم بزنند.

کد خبر 35639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha