سرکرده داعش که در سوریه کشته شد،طراح قتل عام سوروچ بود/ماهر العقال که بود؟

سروس ترکیه - ماهر العقال یکی از سرکردگان داعش که در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عفرین کشته شد، طراح بسیاری از عملیات و بمب گذاری ها مانند انفجار سوروچ و  سلطان احمد در ترکیه بوده است.

به گزارش کردپرس، ماهر العقال یکی از فرماندهان شاخه احرار الشرقیه از گروه های تحت امر ترکیه بود که دستور کشتار سوروچ را صادر کرده بود مسئول انتقال بمب از مرز سوریه به ترکیه برای کشتارهایی از قبیل سوروچ و سلطان احمد بود.

بنا بر خبر آرتی گرچک، ماهر العقال یکی از چهار شخصیت اصلی داعش بود که در حمله پهپادی آمریکا در شمال غربی سوریه کشته شد.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی سنتکام، با بیان اینکه ماهر العقال علاوه بر اینکه یکی از رهبران داعش بود، به توسعه شبکه های داعش در خارج از عراق و سوریه کمک می کرد، گفت: «این حمله تعهد تزلزل ناپذیر سنتکام به منطقه و مبارزه دائمی با داعش را تایید می کند.»

ماهر العقال که بود؟

ماهر العقال اهل شهر سیلوک در گری سپی، یکی از شهرهایی است که کنترل آن در دست نیروهای تحت امر ترکیه است. او (به اصطلاح) مسئول بخش دمشق داعش بود. اعضای خانواده العقال که در فهرست مهم ترین رهبران داعش در رتبه چهارم قرار دارند، در حمله داعش به کوبانی در سال 2014 نیز شرکت داشتند.

فیض العقال برادر ماهر العقال فرماندار (والی) رقه در دوران اشغال داعش بود. او در عملیات سازماندهی شده از سوی نیروهای ائتلاف ضد داعش در ژوئن 2020 در باب کشته شد. برادر دیگر آنها به نام عزو نیز توسط نیروهای ائتلاف کشته شد.

سلیمان العقال یکی از عاملان کشتار سوروچ، درباره ماهر العقال پسرعمویش، گفت که «او دستور بمبگذاری و کشتار سوروچ را داده بود، بمب را تهیه کرده بود و خود واسطه عبور بمب از مرز ترکیه بود.»

همچنین بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه (SOHR)، ماهر العقال یکی از فرماندهان شاخه احرار الشرقیه (جیش الشرقیه) از گروه های تحت امر ترکیه، و دارای کارت شناسایی صادر شده توسط شورای محلی با نام Maher Al-Akkal بود.

کد خبر 35479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha