دادگاه حقوق بشر اروپا ترکیه را به دلیل عدم آزادی کاوالا مقصر شناخت؛ احتمال تعلیق ترکیه از شورای اروپا

سرویس ترکیه - دادگاه حقوق بشر اروپا ترکیه را به دلیل تمرد از دستور این دادگاه مبنی بر آزادی عثمان کاوالا فعال حقوق بشر، مقصر شناخت و با این تصمیم احتمال تعلیق عضویت ترکیه در شورای اروپا بالا رفت.

به گزارش کردپرس، دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) دولت ترکیه را به سرپیجی از حکم آزادی عثمان کاوالا بازرگان و فعال حقوق بشر، گناهکار شناخت و آن را به پرداخت غرامت 7 هزار و 500 یورویی محکوم کرد.

بنا بر خبر رویترز، دادگاه حقوق بشر اروپا روز دوشنبه تصمیم خود را در خصوص عدم آزادی عثمان کاوالا، نیکوکار برجسته و فعال حقوق بشر که در ماه می به حبس ابد محکوم شده بود، منتشر کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا ترکیه را به دلیل سرپیجی از حکم قبلی خود، در پرونده کاوالا مقصر شناخت و این دولت را مشمول مقررات نقض حکم دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد. دادگاه حقوق بشر همچنین ترکیه را به دلیل نقض آزادی کاوالا به پرداخت 7 هزار و 500 یورو معادل 7 هزار و 580 دلار به کاوالا محکوم کرد.

به ندرت پیش می آید که دادگاه حقوق بشر اروپا صریحاً دولتی را به دلیل عدم رعایت تصمیم خود توبیخ کند. با این حال از آنجایی که این وزرای شورای اروپا بودند که پرونده را در ماه فوریه به دادگاه حقوق بشر ارجاع دادند، تصمیم روز دوشنبه به منزله بالا رفتن احتمال تعلیق ترکیه از عضویت در این شورا می باشد.

وزارت خارجه ترکیه نیز امروز در واکنش به تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا، اعلام کرد که «تصمیم روز دوشنبه یک بار دیگر اعتبار سیستم حقوق بشر اروپا را زیر سوال برده است.»

گفتنی است، عثمان کاوالا اکنون 4 سال و نیم است که در زندان به سر می برد. دادگاه حقوق بشر اروپا یک بار در سال 2019 حکم بر آزادی او داد با این حال از آن زمان تا کنون ترکیه از این دستور سرپیچی کرده است. او متهم است که در زمان اعتراضات پارک گزی تأمین مالی معترضان را بر عهده داشته است. همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چندی پیش کاوالا را به جاسوسی برای کشورهای بیگانه متهم کرده بود.

کد خبر 35339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha