ضرورت تقویت زیرساختها در مهران

سرویس ایلام - اربعین ۱۴۰۱ رفته رفته به زمان برگزاری خود نزدیک می شود و تردد کم سابقه مردم ایران از مرز مهران برای شرکت در مراسم روز عرفه کربلا نشان از استقبال قابل پیش بینی مردم در شهریور دارد که با توجه به شرایط خاص امسال باید زیرساختهای لازم آن نیز هر چه زودتر فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، اربعین ۱۴۰۱ پس از وقفه ای که به خاطر کرونا ایجاد شد، دوباره در حال اوج گرفتن و ثبت ترددهای شگفت انگیز و استقبال میلیونی مردم است. این واقعه مذهبی، الهی، معرفتی، سیاسی، نمادین و عاشقانه امسال نیز قدرت نرم خود را به نمایش خواهد گذاشت و شایسته است که این بازگشت شکوهمندانه با بهترین تدابیر مدیریت شود.

پس از وقفه کرونایی اربعین و بنا به طبیعت تقویم هجری قمری، اربعین ۱۴۰۱ در ماه شهریور وقوع خواهد داد و مسئولین به یکباره با چالش گرمای زیاد در این زمان از سال مواجه شده اند و اگر در سالهای گذشته این وقفه ایجاد نشده بود، تمهیدات لازم در مواجهه با گرما رفته رفته انجام می شود که امسال باید به یکباره انجام شود. تلاش مسئولان استان در خصوص احداث سایبان در مسیر ورود و خروج زائران از پایانه و نصب آبسرد کن و... در این راستا بوده است که باید شدت و وسعت بیشتری پیدا کند.

ایجاد مراکز اقامتی موقت و دائم در مرز مهران نیز که همواره دغدغه مردم و مسئولین بوده نیز امسال بیشتر خود را نشان خواهد داد و در همین راستا عملیات اجرایی ساخت مجتمع رفاهی امام رضا (ع) به مساحت ۲۵ هزار متر مربع در پایانه مرزی مهران طی آیینی آغاز شد. جعفر رئیسیان زاده معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی مهمان این برنامه بود و در معیت معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام این مهم وارد فاز اجرایی شد.

محمد سبحان حسنی معاون سیاسی استاندار ایلام در این برنامه با تأکید بر دو مسئله مهم اربعین امسال در خصوص افزایش جمعیت زوار و مسئله گرمای هوا عنوان کرد: امسال دو بحث را داریم که اول میزان حضور گسترده زوار است که با توجه به تعطیلی در دو سال گذشته پیش بینی می شود که افزایش بی سابقه ای در تردد زوار داشته باشیم و مسئله دیگر بحث گرمای هوا در ایام اربعین است.

وی افزود: در این راستا نیاز است بحث سیستم های سرمایشی، بحث تغذیه و پخت غذا در موکب ها و مکان های اسکان اضطراری مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار با اشاره به اینکه در خصوص حمل و نقل و امداد و بهداشت تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است بیان داشت: هر چند در این حوزه هم نیازمندیهای جدی وجود دارد از جمله مسایل بهداشتی با توجه به وجود بیمارهای مختلف بایست مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه خواستار شد: از آستان قدس انتظار داریم که در بحث سیستم های سرمایشی تأمین آب، سردخانه های سیار کمک های خوبی به استان داشته باشد که بتوانیم آب خنک در اختیار زوار قرار دهیم.

وی افزود: در این زمینه خودروهای یخچالدار و نصب آبسردکن های جدید در دستور کار است البته ما ۵۰ ایستگاه جدید برای آبسردکن ها پیش بینی کرده ایم که باز هم کافی نیست.

رئیسیان زاد معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی نیز در این دیدار گفت: بسیاری از مردم بیش از ۲ سال است موفق به زیارت عتبات عالیات نشده اند و اشتیاق بسیاری در مردم وجود دارد و همچنین با توجه به افزایش قیمت های پرواز ها باعث می شود تردد زمینی بیشتر مورد اقبال مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما در چند سال آینده اربعین را در فصل تابستان داریم که سبب می شود آرایش خدماتی دستگاه‌ها تغییر یابد و در بحث نوع خدمات و بهداشت و درمان مردم باید تغییراتی صورت گیرد.

وی افزود: بیشتر خدمات آستان قدس در سنوات قبل در بحث پذیرایی و پخت و پز غذا بوده است.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در ادامه از شروع به کار مجتمع خدماتی رفاهی امام رضا (ع) وابسته به آستان قدس رضوی در زمینی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع خبر داد و گفت: این مجتمع جهت ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی(ع) احداث می شود و در طول سال نیز به زوار عتبات عالیات و زائران امام رضا (ع) خدمات رسانی می کند.

وی در ادامه گفت: این مجتمع شامل استراحتگاه، سردخانه، آشپزخانه صنعتی و دیگر امکانات رفاهی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به حمایتهای بی دریغ استاندار ایلام و همراهی دیگر مسئولین ذیربط در دو هفته آینده شاهد انتقال دو سوله ۲۵۰۰ متری و آغاز عملیات اجرائی پروژه خواهیم بود.

کد خبر 35299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha