۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
تورم در ترکیه از 175 درصد گذشت

سرویس ترکیه - سازمان تحقیقات تورم ترکیه که وابسته به نهادهای دانشگاهی این کشور است، نرخ تورم این کشور در ماه ژوئن را بیش از 175 درصد اعلام کرد.

به گزارش کردپرس، سازمان غیر دولتی تحقیقات تورم (ENAG) نرخ سالانه تورم محاسبه شده در ماه ژوئن را 175.55 درصد اعلام کرد. این در حالی است که سازمان آمار ترکیه (TÜİK) تورم سالانه را 78.62 درصد اعلام کرده است.

نرخ تورم اعلام شده از سوی سازمان آمار ترکیه بالاترین رکورد آن در طول 24 سال گذشته را داشته است. حتی بر اساس اعلام سازمان دولتی آمار ترکیه نیز نرخ تورم محاسبه شده در طی یک ماه در این کشور نزدیک به 5 درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه در ترکیه در حالی از سوی نهادهای دولتی این کشور 80 درصد اعلام می شود که بر اساس محاسبات همین سازمان این رقم سال پیش (ژوئن 2021) حدود 17.5 درصد بود.

نگاهی به جزئیات افزایش قیمت کالاها و خدمات که مرکز آمار این کشور منتشر کرده نشان می‌دهد که بخش‌هایی نظیر حمل و نقل، مواد غذایی، لوازم خانگی، هتل و رستوران‌ها و مسکن بالاترین جهش قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند.

بیشترین جهش قیمت در حوزه حمل و نقل بوده که در ماه ژوئن تورم 123 درصدی را شاهد بوده است؛ فقط طی یک ماه هزینه‌های حمل و نقل حدود 11 درصد بالاتر رفته است. طی یک سال اخیر مواد غذایی و مشروبات غیرالکلی هم نزدیک به 94 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

نرخ تورم در ترکیه با کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور، به شدت افزایش یافت اما جنگ روسیه و اوکراین تأثیر به سزائی در افزایش این نرخ و روند گرانی ها در ترکیه داشته است.

کد خبر 35017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha