برداشتن تابلوهای هنری /   حسن قادری

سرویس کرمانشاه _ حسن قادری از صاحبنظران و فعالان حوزه فرهنگ منطقه هورامان در مطلبی خواهان نگاه ویژه و حمایتی متولیان فرهنگی استان کرمانشاه به توسعه هنر، موسیقی و تئاتر در منطقه جهانی هورامان به عنوان یکی از قطب های بزرگ فرهنگ و هنر ایران زمین پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ چند روز پیش در سفر کاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به پاوه، برای اولین بار بعد از انتصاب ایشان به این سمت، شاهد برداشتن بعضی از تابلوهای هنری بر سر درب مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان بودیم.

هرچند تغییر و تحول مدیریت فرهنگی استان، هر از چند گاهی اتفاق افتاده و تاکنون چندین بار شاهد انتصابات در حوزه ی فرهنگی استان بوده ایم، و طبیعتا این انتصابات، تغییر روش و منش‌ها را بدنبال خواهد داشت.

سؤالی که مطرح است، این که مدت چند سالی است این انجمن‌ها و سینمای فرهنگ و ... در این مکان فعالیت می‌کنند. و تابحال ادامه کار داده‌اند و اگر مجوزی ابتدا برای فعالیت آنها صادر نشده است چگونه چند صد نفر از آموزش و فعالیت این انجمن‌ها، و کلاسهای آنها بهره‌مند شده و تاکنون مشکلی پیش نیامده است؟

و مضافاً اینکه سالنی که مربیان برای تمرین واجرا از آن استفاده نموده اند، با هزینه‌ی مربیان و هنرمندان بازسازی و بهسازی شده است تا فعالیت و اجرای موسیقی در آن، امکان‌پذیر و قابل استفاده باشد. اکنون با تعطیلی این کلاس ها، چه کسی پاسخگوی هزینه‌کرد شخصی هنرمندان، در آن سالن می‌باشد؟

مطلب دیگری که بد نیست به آن اشاره شود نقش و جایگاه هنر موسیقی به عنوان یکی از دلایل اساسی ثبت جهانی منطقه‌ی هورامان می‌باشد که می‌تواند در جذب گردشگران به این دیار کهن مورد توجه قرار گیرد. استان کرمانشاه مهد فرهنگ و هنر و موسیقی است. و هنرمندان هورامان قرنها است که موجبات نشاط و شادابی ساکنان سخت‌کوش و کم‌توقع این دیار اهورایی را فراهم نموده اند. و همواره با عشق و علاقه و بدون چشم‌داشت مالی، هنر خود را به همنوعان خود تقدیم نموده و با آواها و نغمه‌های شادی‌بخش، سختی و رنج طاقت‌فرسای مردم زحمت‌کش هورامان را برای امرار معاش و کسب رزق و روزی برایشان قابل تحمل نموده‌اند. مردم هورامان در کنار کار و تلاش روزمره همواره با نواها و نغمه های زیبا و دلنشین، لحظات شیرینی را برای خود خلق کرده و با آن زیسته و جزئی از فرهنگ و هویت خود به حساب آورده اند. زیرا موسیقی رکن اساسی در حفظ هویت ملی و منطقه‌ای است و حضور و استقبال جوانان بیکار و اما خوش‌ذوق و امیدوار در کلاسهای موسیقی، آنها را فرسنگ ها از معضلات اجتماعی و سرخوردگی‌های ناشی از عدم اشتغال و فقر ورنج کولبری و بسیاری از تاثیرات ناشی از توسعه نیافتگی مصون کرده است.

وظیفه‌ی متولیان فرهنگ و هنر در این برهه از زمان حمایت از هنر و پر کردن اوقات فراغت جوانان با آموزش های مفید می‌باشد. چه بسا تأثیرات برنامه‌های هنری (موسیقی، نمایش، فیلم، شعر و ...) کمتر از تأثیرات خطابه و سخنرانی‌ نیست.

وظیفه ی مسئولین فرهنگ و هنر شهرستان و استان، تلاش برای صدور مجوزهای قانونی و جذب اعتبارات از بودجه‌ی فرهنگ و هنر استان و رفع موانع از قانونی کردن فعالیت های هنری در راستای توسعه ی فرهنگی می باشد.

گسترش و رونق فرهنگ وهنر در استان، زمینه ساز صنعت گردشگری و پایه واساس یک توسعه ی پایدار خواهد بود.

استان کرمانشاه با تنوع قومی و مذهبی و آئین و نگرش‌ها از ظرفیت بالایی بر خوردار است که می تواند به تنهایی نماد و الگوی دیگر استانهای کشور باشد. هنرمندان در این شرایط، همواره چشم‌انتظار همت والای متولیان فرهنگی هستند که با حمایت خود در رشد و شکو فایی استعدادهای هنری استان گام بردارند و بجای لغو مجوزها و محدود کردن فضای آزاد هنری، برای پیگیری مطالبات و خواسته‌ی آنها تلاش کنند. ان شا الله که چنین باشد .

کد خبر 34748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha