ما کُردها به تروریسم متهم می شویم زیرا به دنبال صلح هستیم

سرویس ترکیه - صباحات تونجل در جلسه دادگاه کوبانی در اعتراض به روند دادگاه حکومت ترکیه را متهم کرد که به عنوان شاکی پرونده نمی تواند رفتار بی طرفانه ای در پاسخ گویی به دادگاه حقوق بشر اروپا از خود نشان دهد.

به گزارش کردپرس، صباحات تونجل رئیس سابق حزب مناطق دموکراتیک (DBP) در دفاعیات خود در دادگاه کوبانی حکومت و دادگستری ترکیه را به بی طرف نبودن در پرونده دادگاه کوبانی متهم کرد.

اولین روز از چهاردهمین نشست دادگاه اعتراضات کوبانی در دادگاه عالی کیفری 22 آنکارا در پردیس زندان سینجان برگزار شد. در این نشست نیز علاوه بر نمایندگان HDP، بسیاری از وکلا و ناظران حقوق بشر شرکت داشتند. در این نشست به استماع شاهدان و دفاعیات چند تن از متهمان درباره وقایع سال 2012 شمدینلی پرداخته شد.

صباحات تونجل سیاستمدار کُرد و رئیس سابق DBP با اشاره به وقایع سال 2012 در شمدینلی گفت: «در آن زمان به شمدینلی رفتیم تا از نزدیک شاهد وقایع باشیم. ما می خواستیم درگیری ها را متوقف کنیم. فرماندار و بخشدار منطقه این موضوع را می دانستند. حتی ما را همراهی کردند. کردها برای صلح تلاش می کنند اما حکومت نمی خواهد صلح رخ دهد. ما کُردها به تروریسم متهم می شویم زیرا به دنبال صلح هستیم.»

تونجل با اشاره به فعالیت حقوقی و سیاسی خود از سال 1998 گفت: «از آن زمان تا کنون همه مؤسسات و مراکز فرهنگی که برای کردها تأسیس کرده ایم تعطیل و منحل شده اند. اگر کردها قرار است هیچ تشکیلات و مؤسسه ای نداشته باشند، شما درباره حل مسئله کرد با چه کسی می خواهید حرف بزنید؟»

او افزود: «دولت و دادگستری در پرونده کوبانی شاکی ما هستند. با این وضعیت آیا انتظار می رود که آنها در ارائه اطلاعات به دادگاه حقوق بشر (ECtHR) بی طرفانه رفتار کنند؟»

گلتان کیشاناک شهردار سابق اویوک شهیر در ادامه این جلسه دادرسی به نحوه ارائه اطلاعات و اسناد موجود در پرونده اعتراض کرد و گفت: «شما فرصتی برای مطالعه این اسناد و تحقیق درباره آنها به ما نمی دهید در حالی که این حق ما است. شما می خواهید فرصت دفاع کردن را از ما بگیرید. این کار جرم است.»

کیشاناک درباره اظهارات شاهدان که یکی از آنها ادعا می کرد در آن زمان به عنوان خبرنگار در شمدینلی بوده است، در مورد وقایع شمدینلی گفت: «ما نماینده های کردها بودیم که اظهارات مردم را شنیدیم. ما شاهد افتادن توپ های خمپاره و سقط جنین زنان بودیم. اگر این فرد خبرنگار است پس چرا درباره هیچ کدام از این وقایع چیزی منتشر نکرده است؟»

از وقایع جالب توجه این دادگاه این بود که یکی از شاهدان که پیشتر علیه یکی از متهمان شهادت داده بود، این بار با دیدن او گفت او را نمی شناسد. پس از این که قاضی شهادت پیشین او را خواند، گفت که یادش رفته بوده است و حالا می بیند که چهره این فرد آشنا است. در این دادگاه همچنین به وکلا و متهمان اجازه داده نشد تا از شاهدانی که علیه آنها شهادت داده بودند، پرسشی پرسیده شود.

در پایان جلسه قاضی دادگاه با صدور دستوری خواستار حضور آیسل توغلوک سیاستمدار کرد زندانی و نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در جلسه 28 ژوئن در دادگاه کوبانی شد. این در حالی است که توغلوک از مدت ها پیش به دلیل شوک وارد شده در مراسم خاک سپاری مادرش به فراموشی و آلزایمر مبتلا شده است.

دادگاه در روزهای دیگر این هفته نیز ادامه خواهد داشت.

کد خبر 34736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha