از کشور 72 ملت، 71 ملت نابود شده است/حتی ترک ها هم از ساختار تماماً ترکیزه این کشور رنج می کشند

سرویس ترکیه - محفوظ گولریوز سخنگوی کمیسیون سازماندهی HDP در سخنانی از عدم تحقق جمهوری دموکرات در ترکیه پس از صد سال انتقاد کرد و هدف بزرگ HDP را تحقق این مفهوم دانست.

به گزارش کردپرس، محفوظ گلریوز، سخنگوی کمیسیون سازماندهی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در سخنانی با انتقاد شدید از وضعیت تبعیض آمیز مردم غیر ترک در ترکیه، هدف بزرگ HDP را تحقق مفهوم «جمهوری دموکراتیک» توصیف کرد. او همچنین از فراخوان این حزب برای شرکت در پنجمین کنگره بزرگ خود خبر داد.

گولریوز در گفتگو با بریوان آلتان خبرنگار مزوپوتامیا، با بیان اینکه آنها کنگره خود را با شعار «قولمان قول است، ما راه حل هستیم» برگزار می کنند، گفت: «این شعار تمثیلی از کاراکتر HDP است. ما در این زمینه بسیار قاطع هستیم، زیرا مخاطبانی داریم که واقعیت ترکیه را به بهترین شکل می بینند و می شناسند و بیشتر از همه از مشکلات ترکیه رنج می برند. ما قربانیان و آسیب دیدگان همه ماجراجویی های چند صد ساله اخیر ترکیه هستیم. به همین دلیل است که ما برنامه ریزی های مؤثری برای حل همه مسائل ترکیه به ویژه مسئله کُرد داریم.»

گولریوز با اشاره به روند دادگاه انحلال HDP گفت که این دادگاه در حال حاضر موضوع روز HDP است و این حزب در حال حاضر در تلاش برای برگزاری کنگره بزرگ خود است. او همچنین از توجه به این حزب در اقشار مختلف مردم از سراسر ترکیه خبر داد.

گولریوز با بیان این که حکومت ترکیه یک قرن است که جامعه را درگیر جنگ افروزی های خود کرده است، گفت: «ترکیه کشوری است که تقریبا هر 10 سال یک بار درگیر بحران های جدی بوده است. ریشه همه این بحران ها در عدم حل مسئله کُرد، مسئله علوی ها، مسئله زنان و عدم تحقق دموکراسی است. این مسائل توسط ساختار الیگارشی ایجاد شده اند. منابع این کشور همچنان به سمت جنگ و درگیری می رود. کل جامعه ترکیه نیز این را می داند. ما این فرایند های بحران ساز را که همه مردم را تحت تأثیر قرار می دهند، به خوبی مطالعه کرده‌ایم و از آن آگاه هستیم. از این نظر ما راه حل هستیم، چشم اندازی برای حل مسائل داریم و قدرت حل آنها را نیز در خود می بینیم.»

گولریوز با یادآوری مفهوم «جمهوری دموکراتیک» به عنوان یکی از مفاهیم محقق نشده در ساختار سیاسی ترکیه مدرن پس از پایه گذاری، گفت: «با گذشت یک قرن از پایه گذاری این کشور هنوز هم این نظام که جمهوری نامیده می شود به جمهوری دموکراتیک مبدل نشده است. به همین دلیل است که ما به عنوان HDP بر مفاهیم ترکیه دموکراتیک و جمهوری دموکراتیک تأکید می کنیم.»

او افزود: «ترکیه باید با تمام ارگان ها و ساختارهایش دموکراتیزه شود. از قوه قضائیه تا بوروکراسی، از مجلس تا نهادهای غیر دولتی، تا ساختار و شخصیت احزاب سیاسی، همه آنها نیاز به دموکراتیزه شدن دارند. آنچه ما بر آن تأکید داریم عنصر دموکراسی است. به همین دلیل است که ما آگاهانه از مفهوم جمهوری دموکراتیک استفاده می کنیم. اساساً ما این فرآیند را با مفهوم دموکراسی رادیکال فرموله می کنیم.»

گولریوز با بیان این که نام بردن از ترکیه به عنوان کشوری با 72 ملت تنها در حد حرف است، گفت: «در این کشور از 72 ملت نام برده می شود، اما از 72 ملت، 71 ملت نابود شده و تنها یک ملت، ارگان و ساختار، نمایان شده است. تجربه یک قرن جمهوری چیزی جز فاجعه و ناامیدی به مردم ما نداده است. امروز حتی ترک های ترکیه نیز از جمهوری ساخته شده بر پایه ترک بودن راضی نیستند. ترک ها نیز از این جمهوری آسیب دیده اند. کارگران و زحمتکشان ترک نتوانسته اند از عواید این جمهوری بهره مند شوند. ما روندی را طی کرده ایم که تنها گروه های انگشت شماری در این کشور به همه منابع کشور دسترسی دارند و از آن بهره مند می شوند.»

عضو ارشد HDP با اشاره به سیاست های انتخاباتی حزب خود تاکید کرد که HDP با ائتلاف خود در انتخابات پارلمانی شرکت خواهد کرد. او گفت: «ما به دنبال برقراری رابطه با هیچ حزبی در ائتلاف 6 گانه اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی نیستیم. ما خودمان یک راه و ائتلاف جداگانه داریم. ما پیش تر اعلام کرده ایم که گارد ما به روی همه نیروهای دموکراسی خواه ترکیه از چپ تا دمکرات، از مذهبیون گرفته تا ساختارهای علوی و سکولار باز است. ما هیچ برنامه پنهانی ای نداریم و به دنبال آن نیستیم.»

گولریوز در پایان از سوی HDP از همه اقشار مختلف مردم دعوت کرد تا در کنگره بزرگ HDP در سوم جولای که در آنکارا برگزار می شود، شرکت کنند. او ابراز امیدواری کرد که این کنگره بتواند سرآغاز دوران تازه ای را در کشور رقم بزند.

کد خبر 34722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha