چرخش اردوغان به سوی عربستان در نتیجه نیاز اقتصادی است

سرویس ترکیه - صدای آمریکا در مقاله ای دلیل چرخش اردوغان به سوی عربستان سعودی را نیاز شدید به پول دانست و تحلیل کرد که احتمالا عربستان نیز به دلیل نگرانی از جانب ایران به این دیدارها تمایل یافته است.

به گزارش کردپرس، صدای آمریکا، یکی از ارگان های رسانه ای وابسته به دولت آمریکا، در مقاله ای چرخش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به سوی عربستان و دیدارهای اخیر او با رهبران این کشور را نتیجه ضرورت های اقتصادی دانست. این رسانه همچنین تحلیل کرد که احتمالا عربستان نیز به دلیل نگرانی از جانب ایران به این دیدارها تمایل یافته است.

پس از سفر اردوغان به عربستان و دیدار او با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ماه آوریل، بن سلمان روز چهارشنبه برای دیدار با اردوغان وارد آنکارا شد. این دیدار که مدتی پس از تسلیم پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی به بن سلمان صورت پذیرفت از سوی بسیاری از رسانه های اپوزیسیون ترکیه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و واکنش افکار عمومی جهانی را نیز برانگیخت.

صدای آمریکا در مقاله ای به بررسی این دیدارها پرداخت و تحلیل کرد که با وجود پیام های مثبت رد و بدل شده در این دیدارها بین رهبران دو کشور، بی اعتمادی بین دو کشور ادامه دارد.

دوریان جونز نویسنده این مقاله، دیدار اردوغان و شاهزاده سعودی را آغاز دوران جدیدی در روابط بین دو کشور تعریف کرد و دلیل چرخش اردوغان را ضرورت های اقتصادی ترکیه دانست.

جونز با اشاره به نزدیک شدن زمان انتخابات در سال آینده، نوشت: «وضعیت اقتصاد در بعد کلان آن در ترکیه کاملاً چالش برانگیز است. کاهش ارزش لیر همچنان ادامه دارد، بنابراین اردوغان واقعاً به پول نیاز دارد. این کشور برای ایجاد ثبات قبل از انتخابات به ارز خارجی نیاز مبرم دارد.»

این مقاله از سوی دیگر از دلایل نزدیکی عربستان به ترکیه را مسائل امنیتی و دفاعی و همچنین نگرانی در مورد ایران برشمرد و از زبان یک کارشناس مسائل سیاسی مدعی شد که ««سعودی‌ها به ترکیه در برابر ایران نیاز دارند... اما این یک رابطه متقابل است. به همین دلیل، منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز در این فرآیند گنجانده شده است.»

در این مقاله همچنین آمده است که شاهزاده بن سلمان ممکن است تمایلی به حمایت اقتصادی از اردوغان در دوره پیش از انتخابات نداشته باشد.

کد خبر 34580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha