پیامد سدسازی بی رویه در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- دویچه وله در گزارشی نوشت: اجرایی شدن پروژه ساخت دهها سد ناشی از عدم مدیریت صحیح آب، باعث از بین رفتن تنوع زیستی در عراق و احتمال گسترش اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق می شود.

به گزارش کردپرس، دویچه وله آلمان در گزارشی به بررسی پروژه احداث دهها سد در اقلیم کردستان پرداخته که گفته می شود برای مقابله با خشکسالی صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، اقلیم کردستان عراق که بخش مهمی از منابع آبی عراق محسوب می شود در سال های اخیر با کمبود آب مواجه شده است. مقامات دولت اقلیم کردستان عراق برای جبران کمبود آب، پیشنهاد کرده اند 245 سد که زمانی برای ساخت آنها معین نشده، در این منطقه از شمال عراق ساخته شود. در حال حاضر 17 سد در اقلیم کردستان وجود دارد و در صورت ساخت تمام سدهای مد نظر، هیچ رودخانه ای در اقلیم کردستان یافت نخواهد شد که سدی روی آن ساخته نشده باشد.

فعالان حوزه منابع طبیعی در عراق هشدار داده اند رودهای اقلیم کردستان بخشی از اب رود دجله را تامین می کنند و در صورت ساخت همه این سدها، ممکن است تالاب های عراق و دشت های پایین دست با کمبود بیشتر آب روبه رو شوند زیرا هم اکنون هم با کاهش ورود آب دجله و فرات به عراق، این تالاب ها در حال شدن هستند.

اما اکرم احمد مدیر کل اداره سدها و منابع آبی به دویچه وله گفته است احداث سد در اقلیم کردستان برای تولید برق و تامین آب مصرفی خانگی اهمیت به سزایی دارد.

از 245 سد پیش بینی شده، ساخت 35 سد در اقلیم کردستان در اولویت قرار دارد و در حال حاضر احداث 14 سد آغاز شده است.

این مقام کرد از مشکل تامین بودجه برای ساخت سدها به دلیل کاهش سهم بودجه اقلیم کردستان از سوی دولت عراق خبر داده است.

فعالان حوزه منابع طبیعی بر این باورند ساخت سد برای تامین آب در اقلیم کردستان می تواند به امنیت پایدار آبی در این منطقه کمک کند اما این مسئله پیامدهایی از جمله آسیب زدن به تنوع زیستی و تشدید اختلافات میان اقلیم کردستان دولت مرکزی عراق را به همراه خواهد داشت.

در این گزارش اشاره شده که عدم مدیریت صحیح آب در اقلیم کردستان یکی از دلایل اصلی کمبود این ماده حیاتی در اقلیم کردتسان است.

نهادهای غیردولتی در اقلیم کردستان و عراق بر این باورند نه اقلیم کردستان و نه دولت مرکزی عراق توجه کافی به کمبود منابع آبی در عراق ندارند و عدم هماهنگی و مدیریت صحیح منابع آبی و نیز احداث بی رویه سدها در اقلیم کردستان می تواند ضربه جبران ناپذیری به تنوع زیستی و تالاب های عراق وارد کند.

سخنگوی کمیته نجات دجله به دویچه وله گفته است دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق باید کمیته مشترکی را برای تبادل اطلاعات و ایجاد هماهنگی استراتژیک در مورد سدها و منابع آبی تشکیل دهند، جایگزین سدسازی را مد نظر قرار دهند و از منابع دیگرمانند انرژی های تجدیدپذیر و همچنین تصفیه خانه های آب بیشتر استفاده شود.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 340376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha