اردوغان به دنبال گسترش ارضی ترکیه است

سرویس ترکیه - جوهری گوون روزنامه نگار افشاگر ترکیه تحلیل کرد که یکی از استراتژی های اردوغان برای پیروزی در انتخابات آتی، گسترش خاک ترکیه و الحاق برخی مناطق به این کشور خواهد بود.

به گزارش کردپرس، جوهری گوون روزنامه نگار افشاگر و تبعیدی ترکیه در سخنانی با تحلیل سیاست های جدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری، گفت که اردوغان قصد دارد برای جلب توجه توده مردم، مساحت ترکیه را با الحاق برخی مناطق به این کشور افزایش دهد.

گوون که یک برنامه ثابت تصویری برای ارائه تحلیل های خود در رسانه یوتیوب دارد، در برنامه امروز خود، با بیان این که اردوغان در انتخابات گذشته هر حیله ای را که برای مردم ترکیه کارگر بوده به کار بسته است، گفت که او در دوره های پیشین از به راه انداختن جنگ در کردستان ترکیه علیه کردها برای پیروزی خود در انتخابات سود جست و این حیله نیز دیگر برای او کارایی نخواهد داشت. به این دلیل این بار جنگ با کردها را به خارج از مرزهای ترکیه برده است. اردوغان با همین هدف نیروهای خود را به مرزهای سوریه گسیل کرده و از مدتی پیش درگیری های لفظی با یونان را شدت بخشیده است.

گوون یکی از استراتژی جدید اردوغان برای پیروزی در انتخابات آتی را الحاق برخی مناطق به خاک ترکیه دانست و گفت اردوغان در پی الحاق قبرس به خاک ترکیه است. به همین دلیل هم از مدتی پیش مداخله در امور داخلی این منطقه را آغاز کرده است. گوون با اشاره به این که در قبرس به دلیل پایین بودن میزان جرایم کیفری خشونت بار نیروهای پلیس سلاح حمل نمی کنند، گفت که بر اساس پروتکلی که اردوغان اخیراََ با دولت قبرس امضا کرده است، اردوغان شماری از نیروهای پلیس مسلح را به این منطقه اعزام می کند و یک ساختمان هم در قبرس به این موضوع اختصاص پیدا می کند.

اردوغان این کار را برای مواجهه احتمالی با مردم معترض قبرس می کند. زیرا اگر برنامه الحاق قبرس به خاک ترکیه در مجلس قبرس مطرح شود، ممکن است مردم قبرس به این موضوع اعتراض کنند. گوون گفت که در پروژه الحاق قبرس به ترکیه چشم امید اردوغان به حمایت و کمک انگلیس است که منافع خود را در حضور در منطقه به واسطه بی ثبات بودن آن می بیند.

گوون در ادامه سخنان خود از تمایل اردوغان و شریک ائتلاف او دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) برای نامزدی کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از سوی اپوزیسیون ترکیه خبر داد. او تحلیل کرد که بر اساس نظرسنجی ها به دلایل مختلفی از جمله عملگرا نبودن رقیبی مانند قلیچدار اوغلو، احتمال باخت او در برابر اردوغان بیشتر است. زیرا شهرداران محبوب CHP در استان های استانبول، آنکارا و ازمیر به واسطه فعالیت های عملی خود امید بیشتری از قلیچدار اوغلو برای رقابت با اردوغان که فردی پراگماتیست است، دارند. با این حال رؤسای شش حزب اپوزیسیون ترکیه هنوز اطمینان ندارند که شهرداران عملگرای CHP پس از سر کار آمدن زیر قول خود برای بازگشت به سیستم پارلمانی نزنند برای همین همچنان بر روی نامزدی شخص قلیچدار اوغلو تمرکز می کنند.

گوون همچنین از احتمال بازی خوردن دوباره CHP و اپوزیسیون در برابر اردوغان خبر داد و به رهبران اپوزیسیون هشدار داد که در انتخاب نامزد خود دقت بیشتری به خرج دهند زیرا مردم ترکیه اهمیتی به ویژگی هایی مانند صداقت و پاکدست بودن رهبران نمی دهند و بر اساس تجربه آنچه که برای توده مردم مهم است، عملگرایی یک رهبر است که این ویژگی هم در اردوغان یافت می شود. زیرا او با وجود افشای اسناد فساد مالی اش در انتخابات پیشین باز هم توانسته بود با اجرای برخی سیاست ها رأی اکثریت را از آن خود کند.

بنا بر تحلیل گوون، اردوغان و حزب او همچنان در دوراهی برگزاری انتخابات زودهنگام در پاییز آینده هستند، زیرا آنها نمی خواهند گرانی های کمرشکن زمستان باعث از دست رفتن بیشتر آرایشان شود. همچنین دولت قرار است در تابستان منتهی به زمان انتخابات زودهنگام هزینه های انرژی را کمی کاهش دهد و با تکیه بر پول توریست های تابستانی رفاه موقتی برای مردم ایجاد کند تا آرای از دست رفته خود را بازگرداند.

کد خبر 34006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha