آمریکا و اروپا عامل جسور شدن ترکیه در نقض حقوق کردها هستند

سرویس جهان- دکتر جیمز دورسی با اشاره به این که آمریکا و اروپا در گذشته واکنشی به نقض حقوق کردها از سوی ترکیه نداشته اند عامل جسورتر شدن آنکارا نسبت به ادامه سرکوب کردها هستند.

به گزارش کردپرس، جیمز دورسی، استاد دانشگاه ملی سنگاپور در مقاله ای با اشاره به مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به دلیل عدم همراهی این کشورها با ترکیه در مقابله با کردهای سوریه نوشت: عامل این گونه رفتار جسورانه ترکیه آمریکا و کشورهای اروپایی هستند.

او کشورهای اروپایی و آمریکا را به اتخاذ استانداردهای دوگانه متهم کرده و اشاره کرده است که آنها در مسئله اکراین مقابل روسیه ایساده اند اما وقتی ترکیه کردهای سوریه را تهدید می کند، می گویند نگرانی ترکیه را درک می کنند.

پژوهشگر موسسه خاورمیانه وابسته به دانشگاه ملی سنگاپور معتقد است آمریکا و اروپا در گذشته به نقض گسترده حقوق فرهنگی و سیاسی کردهای ترکیه کمک کرده اند زیرا در مقابل این حق کشی از کردها دفاع نکرده اند. بلکه سکوت آنها باعث شده است حقوق کردها در ترکیه و اکنون در سوریه توسط دولت ترکیه نقض شود.

او با یادآوری خاطره ای از حضور در مناطق کردنشین ترکیه گفته است در دهه 1980 که در مناطق کردنشین جنوب شرق سوریه حضور داشته، از این که به جای اصطلاح ترک های کوهی از واژه کردها برای ساکنان این منطقه استفاده کرده، با تهدید جانی مواجه شده و مجبور شده است منطقه را ترک کند.

این استاد دانشگاه در مقاله خود که در نشریه های یورآسیا ریویو و مجله گلوبال ویلیج سپیس منتشر شده، معتقد است کشورهای عضو ناتو باید شروطی برای عضویت ترکیه در این نهاد وضع می کردند و تنها در صورت رعایت آنها با حضور این کشور در این نهاد موافقت می کردند اما اکنون ترکیه که ناقض گسترده حقوق کردهاست، برای اعضای ناتو پیش شرط تعیین کرده و گفته است تنها در صورتی که فنلاند و سوئد با شروط ترکیه از جمله مخالفت با کردها و موافقت با حمله به کردهای سوریه موافقت کنند، می توانند عضو ناتو شوند.

جیمز دورسی معتقد است در واقع، محرک سیاست های ضدکردی ترکیه در داخل این کشور، عراق و سوریه آمریکا و اروپا هستند.

کد خبر 33988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha