انتقاد استاندار آذربایجان غربی  از عدم حمایت ایمیدرو از معادن تکاب

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: ایمیدرو حمایت لازم از معادن تکاب را ندارد و این امر باعث شده تا ظرفیت های این منطقه مغفول بماند.

به گزارش کردپرس محمدمهدی شهریاری در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه افزود: با وجود ظرفیت های منحصربفرد معدنی در استان متاسفانه هنوز معادن در اقتصاد آذربایجان غربی نقش خود را به درستی ایفا نکرده اند.

او ادامه داد: برای بهره مندی از ظرفیت معادن در شکوفایی اقتصادی استان از جمله اشتغال باید بستر و حمایت لازم از سرمایه گذاری صورت بگیرد. هنوز نتوانسته ایم به خوبی داشته های معدنی استان را معرفی کنیم.

شهریاری گفت: با اکتشافات صورت گرفته معادن جدیدی در بخش طلا و فلزات گرانبها در برخی نقاط استان شناسایی شده است. ایمیدرو حمایت لازم از معادن تکاب را ندارد و این امر باعث شده تا ظرفیت های این منطقه مغفول بماند.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: به هیچ وجه قابل قبول نیست که در تکاب به عنوان غنی ترین شهر معدنی ایران، این حجم از محرومیت وجود داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به اینکه درآمدهای مالیاتی استان در شش ماهه نخست امسال ۱۰۴ درصد تحقق یافته است گفت: برای تحقق کامل درآمدهای مالیاتی ضمن شناسایی مودیان جدید باید مانع فرارهای مالیاتی شد.

شهریاری در خصوص سرمایه گذاری های قانونی در بستر دریاچه ارومیه نیز گفت: ظرفیت های قانونی در این حوزه وجود دارد که در صورت حمایت می تواند سرمایه گذاری های کلانی را به همراه داشته باشد، اما محیط زیست حمایت لازم را در این خصوص ندارد.

به گزارش کردپرس، بیشتر درآمد مردم تکاب از راه کشاورزی و دامپروری بوده و 33 واحد صنعتی در شهر تکاب با حجم سرمایه گذاری بیش از 3 هزار و 29 میلیارد ریال زمینه اشتغال مستقیم را برای یک هزار و 409 نفر فراهم ساخته است.

در بخش معدن، تکاب دارای دو معدن زره شوران بزرگترین مجموعه تولید طلای کشور و خاورمیانه در کنار معدن طلای آقدره است که واحد فرآوری و استحصال طلا نیز در پای این دو معدن قرار دارد.

همچنین 63 معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی 49 میلیون و 235 هزار تن انواع مواد معدنی است.

اما این شهرستان یکی از محرومترین شهرستان های کشور به شمار می رود و عدم توسعه و آبادانی آن تا کنون بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

گفتنی است؛ ایمیدرو، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت هلدینگ دولتی فعال در بخش معدن ایران است. ایمیدرو دارای ۸ شرکت اصلی و ۵۵ شرکت عملیاتی در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان و مواد معدنی است.

کد خبر 330218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha