استاندار کرمانشاه و چالش حامیان دولت / مهدی خالوندی

سرویس کرمانشاه _ مهدی خالوندی روزنامه نگار و سردبیر هفته نامه میلکان در یادداشتی به موضوع کشمکش های جاری میان افراد بر سر تصاحب پست های مدیریتی در کرمانشاه و آسیب های آن برای توسعه استان پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ در حالی که انتظار می‌رفت استاندار کرمانشاه حداقل تا یک بازه زمانی معقول مورد حمایت قاطع گروه‌های سیاسی حامی دولت قرار گرفته و از گزند منتقدان دولت در امان باشد، اما امروز شاهد آن هستیم که در حالی که تنها با گذشت پنج ماه از استقرار استاندار کرمانشاه، انتقادات از عملکرد امیری مقدم به حوزه انتصابات آن هم در داخل بخش‌هایی از بدنه حامیان دولت آیت الله رئیسی در حال شکل گیری و پر رنگ شدن است.

اتفاقی که با توجه به شرایط پیش آمده در فرایند انتخاب استاندار کرمانشاه و برایند عملکرد گروه‌ها، ستادها و چهره‌های حامی دولت برای به کرسی نشاندن گزینه مورد حمایت خود و نشستن بر خوان قدرت کاملا قابل پیش بینی و دور از انتظار نبود. سهیم نبودن جریانات سیاسی استان در انتخاب گزینه نهایی استانداری کرمانشاه و تاکید ایشان بر اینکه وامدار هیچ کس و جریانی در استان نیستند، کار را برای سهم خواهان قدرت کمی پیچیده و دشوار کرد.

حامیان دولت در کرمانشاه چند ماه گذشته همواره ژست حمایت از استاندار را در پیش گرفته‌اند اما در فضای رسانه‌ای استان به ویژه رسانه‌های جریان اصولگرایی این حمایت نمود چندانی نداشته است و امروز شاهد آن هستیم که بخشی از این بدنه رسانه‌ای به ویژه در فضای مجازی انتقاداتی را متوجه مدیریت ارشد استان می‌کنند که عموما حول یک محور تمرکز دارد و آن مبحث چینش مدیران جدید است.

انتقاداتی همچون کند بودن روند تغییرات در بدنه مدیریتی استان یکی از مواردی بود که همواره در گروه‌ها و محافل رسانه‌ای حامی دولت مورد توجه قرار گرفته است. اتفاقی که شاید دلیل اصلی و مهم آن توجه خاص و تاکید استاندار به استفاده از نیروهای توانمند بومی برای پست‌های مدیریتی است. این مساله با توجه به محدودیت‌ دامنه انتخاب‌ مدیران کارآمد، عدم اجماع گروه‌های سیاسی و مخالفت با گزینه‌های مطرح که عمدتا ناشی از سهم طلبی جریانات سیاسی، نمایندگان و ستادهای انتخاباتی است، استاندار کرمانشاه را با یک چالش اساسی مواجه کرده و تا حدود زیادی سرعت تغییرات را کاهش داده است.

مصر بودن استاندار بومی کرمانشاه بر استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی استان عملا گزینه‌های محدودتری را برای انتخاب پیش روی قرار داده است و معمولا پس از هر انتخابی ازسوی بخشی از جریان اصولگرایی استان صدای ساز مخالف به گوش می‌رسد. بدون تردید رویکرد والی کرمانشاه در استفاده از نیروهای جوان و توانمند بومی در پست‌های مدیریتی شایسه تقدیر است، هرچند که هزینه‌های زیادی را متوجه ایشان می‌کند.

موج بعدی انتقادات از استاندار کرمانشاه که در چند روز گذشته روند افزایشی به خود گرفته است را می‌توان با توجه به شواهد موجود به انتصاب مدیرکل جدید روابط‌عمومی استانداری مرتبط دانست. عموما پس از قطعی شدن گزینه نهایی، تعدادی از منتقدین با سیبل کردن مدیرکل حوزه استاندار عملا این انتخاب را به چالش کشیده و به نوعی مخالفت خود را ابراز کرده‌اند. برنتابیدن انتخاب چهره‌ای جوان، رسانه‌ای، انقلابی و بومی برای قرار گرفتن در مسند مدیریت روابط عمومی استانداری با وجودی که همواره بر استفاده از جوانان انقلابی در پست‌های مدیریتی به ظاهر تاکید می‌شود، تنها مفهوم سهم خواهی و به کارگیری گزینه‌های نزدیک به هر طیف را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، کما اینکه در انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز که از جوانان انقلابی و توانمند استان است، نیز شاهد همین رویکرد حتی با شدت بیشتری بودیم. رویکردی که نشان می دهد متاسفانه همواره نوع عمل و منافع ما با آنچه که به ظاهر به آن اعتقاد داریم و در جامعه بیان می‌کنیم بسیار متفاوت است.

اینکه استاندار کرمانشاه به خاطر انتصاب و یا عملکرد مدیرکل حوزه‌اش که باید امین‌ترین و نزدیک‌ترین شخص به ایشان باشد، مورد بازخواست قرار می‌گیرد، هر چند که با ژست‌ دلسوزانه باشد را تنها می‌توان اینگونه تحلیل کرد که بهمن امیری مقدم در راه تحقق وعده‌هایش برای احیای کرمانشاه با چالشی به نام جلب رضایت بخشی از حامیان کم حوصله دولت که خواستار سهیم شدن در مناسبات قدرت در استان هستند مواجه است.

درپایان باید تاکید کرد که پنج ماه زمان مناسبی برای تحلیل عملکرد یک مدیر آن هم در گرید استاندار نیست. یک مدیر حداقل چند ماه صرفا نیازمند فرصت برای شناخت، برنامه‌ریزی، تعیین راهبردهای توسعه‌ای، شناسایی ظرفیت‌های نیروی انسانی و چینش تیم مدیریتی همراه است.

کد خبر 32747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha