عدم رعایت حقوق عامه یکی از خلأهای موجود در ایلام است

سرویس ایلام - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در دیدار با رئیس کل دادگستری استان و معاونین بر تسریع در روند بررسی پرونده های قضایی تاکید کرد و گفت: یکی از خلأهای موجود در استان عدم رعایت حقوق عامه در بسیاری زمینه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار ضمن تقدیر است ریاست قوه قضاییه برای اعتماد به فرزندان ایلام جهت تصدی مسئولیت رئیس کل دادگستری استان عنوان کرد: عملکرد رئیس دادگستری بومی هم برای استان و هم برای کشور می تواند بسیار حساس باشد و در صورت موفقیت به عنوان یک نمونه در کشور مطرح شود.

او گفت: استان ایلام نسبت به دیگر استان های کشور و مفاسدی که در آنها وجود دارد استانی جرم خیز نیست و این امر موجب می‌شود که کار دستگاه قضا در استان آسان‌تر باشد لذا باید برای اتقان احکام دقت زیادی شود و باید مراقب صدور احکام باشیم که مغایر احکام شرعی و قانونی نباشد.

امام جمعه ایلام بر تسریع برای مختومه کردن پرونده ها تاکید کرد و گفت: سرعت رسیدگی در پرونده ها بسیار مهم است و نباید گذاشت مجرمان از روند بررسی و اطاله دادرسی پرونده ها سوء استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام شهود اجاره ای را یکی از آفت های موجود در روند بررسی پرونده های قضایی در استان دانست و گفت: از آنجا که این افراد در پرونده های متعدد به عنوان شاهد حضور می یابند انتظار است که توسط قضات شناسایی شده باشند و از این عمل جلوگیری شود.

کریمی تبار افزود: مردم از تکریم ارباب رجوع در دادگستری ایلام مقداری گله مند هستند. فردی را که مجرم است ما اجازه نداریم تحقیر کنیم و باید حقوق انسانی و کرامت وی را رعایت کنیم و البته این موضوع با روند اثبات جرم و اجرای حکم در مورد آنها موضوعی جداگانه است و این تکریم ارباب رجوع در همکاری متهمان برای بررسی بهتر پرونده ها و نتیجه گیری از آنها بسیار موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر در دستگاه قضایی که آخرین مرجع برای مظلومین است، ظالم احساس کند که اگر گذرش به دستگاه قضا بیفتد قطعاً به سختی مجازات می‌شود همین چهره قاطعانه و عادلانه بهترین عامل پیشگیری از وقوع جرم خواهد بود.

یکی از خلأهای استان را رعایت حقوق عامه دانست و گفت: حفاظت از حقوق عامه با تقویت و یا تخریب وجهه نظام جمهوری اسلامی تناسب مستقیم دارد و در مسائلی مانند قطعی آب، توزیع برق، امکانات شهری، دپوی زباله ها و پسماند، تغییر کاربری زمین ها، تملک فضاهای سبز و غیره که بسیاری از آنها مصداق ترک فعل هستند باید مدعی‌العموم در آنها ورود کرده و فعال تر باشد.

وی در امر حفاظت از دستگاه قضا و کارکنان عنوان کرد: سیره امیرالمومنین(ع) برخلاف رأفت ایشان با عامه مردم، برخورد شدید با مسئولین و کارگزاران خاطی بوده است لذا اگر خدای ناخواسته کسی در دستگاه قضا بخواهد از جایگاه خود سوءاستفاده کند باید خود دستگاه قضا قاطع و محکم با آن برخورد نماید.

امام جمعه ایلام به امر توصیه پذیری در پرونده های استان به خاطر بافت قومی و قبیله ای آن اشاره کرد و گفت: باید در مدیریت جدید کاری کنید که فرهنگ سفارش و توصیه در پرونده های قضایی کمرنگ شود و اگر مدتی این روند محکم گرفته شده و به توصیه و پادرمیانی‌ها برای تغییر رأی های قضایی در استان ترتیب اثر داده نشود، پس از مدتی این فرهنگ از بین خواهد رفت.

کد خبر 32376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha