تغییر نام ها در دیاربکر ادامه دارد: شهرداری نام خیابان «شنگال» را تغییر داد

سرویس ترکیه - شهردار انتصابی دیاربکر نام خیابان شنگال را که محل زندگی کردهای ایزدی دیاربکر است، به نام یکی از منصوبان حکومت عثمانی تغییر داد.

به گزارش کردپرس، همزمان با حمله به شنگال، شهردار انتصابی دیاربکر نام خیابان شنگال را به نام یکی از منصوبان حکومت عثمانی تغییر داد. اقدام شهردار انتصابی دیاربکر باعث خشم و اعتراض مردم شد.

شهرداری دیاربکر در انتخابات محلی به حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) رسیده بود، اما شهردار منتخب از سوی حکومت برکنار شد و یک شهردار انتصابی از اعضای حزب عدالت و توسعه (AKP) جانشین وی شد. شهردار انتصابی تا کنون نام برخی از معابر، میدان ها و خیابان های دیاربکر را تغییر داده است. در آخرین اقدام نام خیابان شنگال که بیشتر کردهای ایزدی در آن زندگی می کنند، به «ملا گورانی» - چهارمین شیخ الاسلام منصوب حکومت عثمانی و معلم فاتح سلطان محمد- تغییر کرد.

شهردار انتصابی دیاربکر در 25 آوریل 2021 نیز نام خیابان سیپان (Sipan) را به عبدالقادر آکسو یکی از وزرا و نمایندگان سابق AKP تغییر داده بود.

تغییر نام ها و فضاهای متعلق به کردها در دیاربکر به جایی رسیده است که در ژانویه گذشته ریاست استانی حزب ملی گرای افراطی ترک، حزب حرکت ملی (MHP) اعلام کرد که قصد دارد یک پارک جنگلی را در منطقه دجله و در روی ارتفاعات کرکلار «احداث کند» و آن را به نام رئیس این حزب، دولت باغچه لی نامگذاری کند. منطقه کرکلار یک منطقه باستانی در آمد است که از دیرباز شعرها و ترانه های بسیاری برای این منطقه سروده شده است و از اهمیت فرهنگی بسیار بالایی در کردستان ترکیه برخوردار است.

شهردار انتصابی دیاربکر نیز در همان هنگام خبر از اختصاص 210 هکتار زمین برای ایجاد پارک جنگلی در ارتفاعات دجله داد.

گفتنی است که سلجوق میزراکلی شهردار منتخب مردم دیاربکر و از اعضای ارشد HDP، پس از برکناری از سوی حکومت در 19 آگوست 2019، بازداشت شد و بلافاصله در 21 آگوست با حکم دادگاه به زندان افتاد. او به اتهام «عضویت در سازمان تروریستی» به 9 سال و 4 ماه زندان محکوم شد. میزراکلی در حال حاضر همبند صلاح الدین دمیرتاش رهبر پیشین HDP و در زندان ادیرنه در بند است.

کد خبر 32028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha