«پرویزخان» فعال ترین مرز زمینی کشور در سال 99

سرویس کرمانشاه - مدیرکل اقتصادی استان کرمانشاه گفت: 80 درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق، در 4 ماهه ابتدایی سال 99 از طریق پرویزخان صورت گرفته است و اکنون این مرز، فعال ترین پایانه مبادلاتی کشور محسوب می شود.

بهزاد باباخانی در گفتگو با خبرنگار کردپرس با اعلام این خبر اظهار داشت: پرویزخان یکی از مهم ترین مرزهای مبادلاتی ایران در سال های اخیر بوده و هر چه زمان گذشته، بر اهمیت این مرز افزوده شده است.

وی در مورد دلایل اهمیت یافتن پرویزخان در سال های اخیر گفت: طی یک سال گذشته بخش عربی عراق سخت گیری های زیادی را در مورد مرزی های مشترک با این حوزه اعمال کرده است ولی پرویزخان به دلیل همجمواری با اقلیم کردستان از این سختگیری ها رها بود. همچنین در دوران بحران کرونا، پرویزخان، باشماق وی یک بازارچه دیگر تنها مرزهای فعال کشور در امر صادرات به عراق بوده اند.

باباخانی افزود: پرویزخان در تمام دوران کرونا حتی در روزهای تعطیل هم فعال بود و در این ایام ترافیک مبادلاتی دیگر مرزها مانند سومار، مهران و خسروی نیز به سمت این مرز روانه شد و شاهد اوج گرفتن صادرات در این مرز بودیم.

وی با اشاره به اینکه 33 درصد از صادرات غیرنفتی کشور به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه صورت می گیرد در ادامه عنوان کرد: سال گذشته 2 میلیارد و 201 میلیون دلار کالای غیرنفتی از مرزهای استان کرمانشاه به عراق صادر شده است که از این میزان یک میلیارد و 404 میلیون دلار آن از طریق مرز پرویزخان صورت گرفته است که 64 درصد از کل صادرات استان را شامل می شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: با اینکه در سال 98 مرز مهمی مانند سومار اغلب ایام سال تعطیل بود ولی به دلیل فعال بودن مرز پرویزخان، صادرات استان در مقایسه با سال 97 تنها شاهد کاهش یک تا درصدی بود.

وی در ادامه سخنانش گفت: در سال جای تمامی مرزهای مبادلاتی جهان به دلیل بحران کرونا شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی صادرات بوده اند ولی پرویزخان در 4 ماهه ابتدایی سال جاری، به لحاظ وزنی 78 درصد و به لحاظ ارزی 33 درصد در مقایسه مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

باباخانی، پرویزخان را فعال ترین و مهم ترین مرز زمینی در کشور در سال 99 معرفی کرد و گفت: در چهار ماهه ابتدایی امسال 80 درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق از طریق پرویزخان صورت گرفته است و 20 درصد باقی مانده از طریق سایر گمرکات و مرزهای مشترک به عراق و اقلیم کردستان صادر شده است.

وی یادآور شد: در سال های 98 و 99 به طور متوسط روزانه 800 تا 1000 کامیون کالا از مرز پرویزخان به عراق صادر شده است که یک حجم مبادلاتی قابل توجه محسوب می شود.

کد خبر 317134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha