فعالیت آزادانه عوامل انفال کردها در اروپا

سرویس جهان- به گفته مسئول روابط عمومی وزارت شهیدان و انفال شدگان دولت اقلیم کردستان عراق، تاکنون هیچ کدام از عوامل شناخته شده انفال کردها در عراق بازداشت نشده و بسیاری از این افراد با دریافت تابعیت کشورهای اروپایی واهمه ای از دستگیر شدن ندارند.

به گزارش کردپرس، دهها هزار تن از کردهای عراق در اواخر دهه 1980 توسط رژیم صدام حسین بازداشت و شکنجه شدند و بنا بر روایتهایی، حدود 180000 تن از کردهای عراق بر اساس طرح موسوم به انفال توسط رژیم صدام حسین جان باخته و یا مفقودالاثر شدند.

نشریه نیوعرب در گزارشی به سرنوشت عوامل اجرایی طرح موسوم به انفال پرداخته است. بر اساس این گزارش تاکنون هیچ کدام از این عوامل با وجود صدور حکم برای آنها بازداشت نشده اند.

قاسم کاظم، رئیس موسسه قربانیان انفال، با اشاره به این که تعداد قابل توجهی از عوامل اجرای طرح انفال رژیم صدام حسین در برخی کشورهای اروپایی زندگی می کنند و تابعیت این کشورها را دریافت کرده اند، به این نشریه گفته است اطلاعات دقیقی داریم که نشان می دهد این افراد با نام های دیگری در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی زندگی می کنند.

او افزود: تاکنون نه دولت مرکزی عراق و نه دولت اقلیم کردستان عراق از هیچ کدام از این کشورها نخواسته اند عوامل اجرای انفال به عراق استرداد شوند.

بر اساس این گزارش، دادگاه عالی جنایی عراق در سال 2007 حکم بازداشت بیش از 400 مظنون به دست داشتن در کشتار کردها در طرح انفال را صادر کرده که 258 تن از آنها مستشاران کرد دولت صدام بودند اما تاکنون حتی یک نفر از آنها دستگیر نشده است.

عادل صالح، مسئول روابط عمومی وزارت شهیدان و انفال شدگان دولت اقلیم کردستان عراق گفته است دستگیری این افراد در حوزه اختیارات این وزارت خانه قرار ندارد بلکه وزارت داخلی اقلیم کردستان مسئول بازداشت این افراد است.

این نشریه علت عدم توجه به درخواستها برای بازداشت این افراد را عدم تمایل احزاب حاکم در اقلیم کردستان برای رسدیگی به این موضوع دانسته است.

کد خبر 31640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha