ما به حاکمیت ارضی عراق  احترام می گذاریم/مناطقی را در شمال عراق تصرف  کردیم

سرویس ترکیه - خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در سخنانی اعلام کرد کشورش ضمن احترام به تمامیت ارضی کشورهای همسایه مناطقی از شمال عراق را تسخیر کرده و کنترل منطقه ای از سوریه را نیز در دست دارد.

به گزارش کردپرس، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در سخنانی متناقض با بیان این که به تمامیت ارضی کشورهای همسایه احترام می گذارند، گفت که بخش های از مناطق شمال عراق را به تسخیر خود در آورده اند و بخش کوچکی از شمال سوریه نیز تحت کنترل آنها است.

آکار در آخرین روز از رزمایش دریایی «میهن آبی» با شرکت در برنامه تلوزیونی خبرتُرک درباره موضوعات مختلفی از جمله عملیات پنجه قفل، رزمایش دریایی اخیر، جنگ اوکراین، رابطه با آمریکا و موضوع خریداری جنگنده های F-16 سخن گفت.

او با ادعای این که هدف اصلی ترکیه در عملیات اخیر خود در کردستان عراق، ریشه کن کردن تروریسم است، گفت: «مرحله اول این عملیات در حال انجام است. ما در این عملیات به اهدافی که در نظر گرفته بودیم رسیدیم و مناطقی را که می خواستیم تصرف کردیم. آخرین مرحله این عملیات نیز زمانی است که هیچ تهدیدی در شمال عراق نداشته باشیم.»

آکار در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که رهبران PKK خود را تسلیم کنند.

او با ادعای این که حملاتی از سوی مرزهای سوریه داشته اند گفت: «ما این حملات را خنثی کردیم. ما 4 هزار تروریست را در آن منطقه خنثی کردیم.» او افزود: «ما توافقاتی با آمریکا و روسیه داریم که امیدواریم آنها را به جا بیاورند.»

وزیر دفاع ترکیه همچنین با بیان این که کشورش با رهبران سوریه رابطه ای ندارد گفت: «ما درباره آنچه که در سوریه انجام داده ایم و انجام خواهیم داد، با رهبران اربیل و بغداد گفتگو می کنیم. ما درباره اهدافمان اطلاع رسانی می کنیم.»

آکار در ادامه با بیان این که کشورش به هیچ وجه قصد تعرض به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه را ندارد، گفت: «ما فقط منطقه ای در سوریه را تحت کنترل خود داریم و دوستان ما در سوریه (نیروهای تحت امر ترکیه) نیز با تروریست ها مبارزه می کنند.»

او درباره میانجیگری ترکیه در جنگ اوکراین گفت: «رئیس جمهور ما برای پیشگیری از جنگ بسیار جنگید. ما امیدواریم که به زودی آتش بس در اوکراین برقرار شود.»

وزیر دفاع ترکیه درباره خرید جنگنده های F-16 از آمریکا گفت: «ما روابط خود را با آمریکا در حوزه نظامی با رعایت برخی نکات حفظ می کنیم. ما از آمریکا خواستار حذف تصمیماتی بودیم که مجوز فروش جنگنده ها را نمی داد. تصمیماتی که در عمل به معنای تحریم بود. ما درخواست های کتبی خود را برای دریافت قطعات یدکی ارائه دادیم. مذاکرات ما با وزیر دفاع ادامه دارد. احتمال گفتگو با آقای بایدن نیز وجود دارد. در کل روند مذاکره با آمریکا درباره دریافت جنگنده های F-16 را مثبت ارزیابی می کنیم.»

کد خبر 31210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha