۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
مرز باشماق مریوان ساماندهی می‌شود

سرویس کردستان - استاندار کردستان تعیین تکلیف برای اعمال مدیریت واحد را یکی از نیازهای لازم و ضروری در راستای ساماندهی و رفع مشکلات پیش روی مرز باشماق مریوان عنوان کرد.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی کردستان، گفت: سرپرست فرمانداری شهرستان مریوان به عنوان نماینده تام‌الاختیار استاندار مسئول پیگیری مسائل و مشکلات مرز باشماق خواهد بود و انتظار می رود که این مهم در دو هفته تعیین تکلیف شود.

وی نوع مدیریت و فعالیت در بازارچه‌های مرزی را هم نیازمند بازنگری دانست و با یادآوری حمایت دولت از فعالیت این بازارچه‌ها، خواستار جمع‌بندی و طرح مسائل و مشکلات آنها در جلسه آینده شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان شد.

استاندار کردستان اظهار کرد: اگر بهره‌مندی مرزنشینان از تخفیف‌های کارت‌ مرزنشینی نیازمند بازنگری و تجدید نظر است، یک بسته پیشنهادی مناسب تهیه شود تا به صورت مکتوب به هیات دولت ارائه کنیم.

زارعی کوشا افزود: دولت سیزدهم بنا دارد که به صورت عملی از مردم ساکن در مرزهای استان حمایت کند و در این راستا باید شرایط و بسترهای لازم برای اجرایی کردن این مهم فراهم شود.

نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان در سلیمانیه عراق برگزار می‌شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این جلسه بیان کرد: اولین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان کشور در سلیمانیه عراق برگزار می‌شود.

فاروق کیخسروی خواستار سفر استاندار به اقلیم کردستان عراق شد و ادامه داد: در این سفر مقامات قضایی باید حضور داشته باشند تا مقدمات یک تفاهم‌نامه قضایی برای رفع مشکلات فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه دوری از بخشی‌نگری و همدلی بخش خصوصی و دولتی در راستای توسعه صادارات و رفع موانع و مشلات این حوزه ضروری است، یادآور شد: ثبات قیمت‌ها از مشکلاتی است که تجار را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر یکدست نبودن قیمت یک کالا در چندین واحد مانع و سد راه توسعه صادرات است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه یکی از مشکلات فراروی بازگشت ارز حاصل از صادرات تک‌واحدی نبودن قیمت ارز در کشور است، گفت: بخشنامه‌های خلق‌الساعه از دیگر مشکلات فراروی حوزه توسعه صادرات در کشور است.

کیخسروی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه محصولات کردستان در خارج از استان و خاصتا در اقلیم کردستان عراق تاثیر بسزایی در توسعه صادرات دارد که متاسفانه در 13 سال گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی با یادآوری نامگذاری امسال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بر ضرورت تلاش جدی برای عملیاتی کردن این شعار تاکید کرد و افزود: به همین منظور اولین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان کشور در سلیمانیه عراق برگزار می‌کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج بیان کرد: امروز ترکیه بازارهای عراق را در دست گرفته این در حالی است که ظرفیت ما برای گرفتن سهم بیشتر از این بستر بیشتر است اما این مستلزم همراهی و هماهنگی‌ بین دو بخش خصوصی و دولتی است.

کیخسروی با بیان اینکه ایجاد بانک یا شبکه صرافی معتبر برای سهولت در مبادلات باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در حال حاضر در این حوزه با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: در دولت‌های قبلی تفاهم‌نامه‌هایی بین ما و اقلیم کردستان منعقد شده اما متاسفانه اجرایی نشد.

کد خبر 30736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha