مرز مهران می‌تواند از یک گذرگاه دوجانبه به یک مرز بین‌المللی تبدیل شود

سرویس ایلام - نماینده ایلام از وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس پرسید: چرا وزارت امورخارجه نسبت به فعال نمودن دیپلماسی اقتصادی با کشور عراق و کشورهای حوزه مدیترانه از طریق مرز مهران اقدامات لازم را انجام نمی دهد؟

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سارا فلاحی که جهت تمرکز نگاه دولت بر فرصت اقتصادی مرز در استان ایلام، سوال مذکور را مطرح کرد، در تشریح برخی قابلیت های استان گفت: ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و بیشترین قرابت‌های فرهنگی و مذهبی بین دو کشور ایران و عراق در این مرز وجود دارد. استان ایلام کوتاه ترین و امن ترین مرز برای رسیدن به عتبات عالیات است و در سال های بدون کرونا شاهد تردد میلیون‌ها نفر از استان ایلام به سوی این بقاع متبرکه بوده‌ایم. از طرفی استان ایلام قطب دامپروری و کشاورزی است و ۱۱ درصد گاز و ۴ درصد نفت کشور را در اختیار دارد و بیش از ۱۵۰۰ قطعه میراث فرهنگی ثبت شده دارد.

وی افزود: برای بهره برداری از این فرصت ها ما مرز مهران و دیگر گذرگاه ها را داریم که هم خدمات ملی و هم استانی زیادی از آن‌ها می‌توان دریافت کرد که متاسفانه از این فرصت مرز آنگونه که باید استفاده بهینه‌ای خصوصاً در برقراری ارتباط با کشور عراق صورت نگرفته است.

فلاحی خاطرنشان کرد: زحمات زیادی برای برقراری این ارتباط انجام گرفته اما از آنجا که عراق دوران‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر دولت مرکزی قدرتمندی ندارد، حواله دادن فعال شدن مرز مهران و دیگر گذرگاه‌ها به استانداران استانهای هم مرز ایلام به نظر می رسد که افاقه‌ای نخواهد کرد.

وی افزود: پیش‌تر نیز در طول دوران های مختلف این ارتباط گیری بین استانداران اتفاق افتاده اما چون دولت های مرکزی دو کشور به طور تام و تمام پای کار نبوده اند نتوانسته‌ایم از این فرصت اساسی استفاده کنیم و چون استانداران عراقی هیچ اختیاراتی نداشتند تاکنون زحمات بسیار زیاد استانداران ما به نتیجه نرسیده است.

فلاحی تاکید کرد: ما نباید استانداران را تنها بگذاریم و تا دولت تمام قد پشت اقدامات استانداران در حوزه دیپلماسی همسایگی نایستد به نتیجه نخواهیم رسید.

نماینده مردم ایلام با اشاره به مصوب شدن منطقه آزاد تجاری برای مرز مهران، عنوان کرد: این مرز می تواند به هاب صادراتی ایران تبدیل شود و می طلبد که با یک دیپلماسی فعال از سوی وزارت امور خارجه، مرزمهران را به یک ممر و مفر برای عبور کشور از تنگناها تبدیل کنیم.

فلاحی گفت: با توجه به تغییر نگاه دولت سیزدهم از حوزه سلطه به حوزه مقاومت، از وزارت خارجه انتظار داریم که دیپلماسی فعال تری را برای فعال شدن مرز مهران پیگیری کرده و سفیر عراق و دولت مرکزی آن را پای کار آورده تا اهداف مشترکمان را جلو ببریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مرز مهران باید از یک گذرگاه دوجانبه بین دو کشور ایران و عراق خارج شده و تبدیل به یک مرز بین المللی شود چراکه ایلام دروازه مدیترانه است.

فلاحی یادآور شد: کشور عراق یکی از مهم‌ترین کریدورهای شرق به غرب و یکی از مهم‌ترین مسیر‌های ترانزیتی آسیا و اروپاست و مرز مهران این ظرفیت را دارد که با تمرکز بیشتر بر ظرفیت‌های آن، اتفاقات مثبت زیادی را برای کشور رقم بزند و در این راه باید مردم استان نیز منتفع شوند.

دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در این نشست عنوان کرد: مرز مهران یکی از مرزهای بسیار مهم ایران است که به گواه آمار در مقایسه با بیشتر مرزهای کشور از وضعیتی مناسب برخوردار است.

وی تاکید کرد: معتقدیم که مرز مهران علاوه بر یک گذرگاه دو جانبه برای تبادل بین دو کشور ایران و عراق توان تبدیل شدن به یک مرز بین المللی را دارد و رایزنی های لازم در این زمینه در حال جریان و پیگیری از سوی وزارت خارجه می باشد.

به گزارش کردپرس، در این نشست اعلام شد که یک هیئت از وزارت امورخارجه کشورمان پس از ایام ماه مبارک رمضان جهت بررسی هر چه بیشتر ظرفیت‌های مرز مهران به استان سفر خواهد کرد. ریاست این هیئت با دکتر صفری معاون اقتصادی وزارت امورخارجه خواهد بود.

کد خبر 30546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha