دگزامتازون هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد

سرویس ایران- عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که دگزامتازون هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد و فقط دوز کم این دارو برای بیماران بستری در آی سی یو که در شرایط شدید ابتلا به این بیماری هستند و توسط متخصص مربوطه مصرف می‌شود.

به گزارش کُرد پرس، مسعود مردانی درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا با دگزامتازون و برخی برداشت‌های نادرست در این زمینه، بیان کرد: دگزامتازون هیچ تاثیری برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و حتی سیستم ایمنی بدن فرد را ضعیف کرده و استعداد ابتلا به عفونت‌های ویروسی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: مقاله معتبری منتشر شده که می‌گوید در بیمارانی که با فرم شدید ابتلا به ویروس کرونا در آی سی یو بستری هستند و سیستم تنفسی این بیماران وابسته به دستگاه تنفس مصنوعی است، دوز کم دگزامتازون برای مدت کوتاه ۳ تا ۵ روزه توانسته برای این بیماران نجاتبخش باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: این اقدام فقط توسط فوق تخصص‌هایی که در آی سی یو هستند تجویز می‌شود و منظور این مقاله، استفاده از دگزامتازون توسط مردم عادی و حتی پزشک عمومی و متخصصانی که در بخش‌هایی غیر آی سی یو حضور دارند، نیست.

مردانی اظهار کرد: در نتیجه اگر در نسخه‌های مطب‌ها این دارو نوشته شده، صحیح نیست و حتی برای بیماران سرپایی هم تجویز نمی‌شود و اگر کسی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از این دارو استفاده کند، احتمال ابتلا به ویروس کرونا را در خود بالا می‌برد.

وی پیش از این نیز گفته بود: بر اساس مصوبه کمیته علمی پیشگیری از کرونا، تزریق دگزامتازون به علت افزایش مرگ و میر ممنوع است و در گذشته نیز بسیاری از پزشکان متخصص کم تجربه، این دارو را برای افرادی که مبتلا به آنفلوآنزا بودند، تجویز و تزریق می کردند که باعث مرگ آنها شد. افرادی که این دارو را تزریق می‌کنند بدانند که این امر باعث نارسایی تنفسی شده و مرگ و میر را افزایش می‌دهد. دگزامتازون فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

کد خبر 303494

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha