گفت‌وگو با آمریکا مبتنی بر اصل حاکمیت و با توجه به دیدگاه مجلس، مرجعیت، جریان‌های سیاسی، توافق ملی و مصلحت عراق است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر عراق گفت و گوی راهبردی با آمریکا را بر مبتنی اصل حاکمیت کشورش برشمرد و تاکید کرد که در این رابطه دیدگاه های مرجعیت دینی و مجلس نمایندگان را در نظر خواهند گرفت.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، مصطفی کاظمی، نخست وزیر جدید این کشور در یک کنفرانس خبری خاطر نشان ساخت که گفت و گوی راهبردی با آمریکا بر اصل "اول حاکمیت عراق" مبتنی خواهد بود.

نخست وزیر عراق در این رابطه همچنین اعلام کرد که برای گفت و گوی راهبردی با آمریکا، یک سری ملاحظات بسیار مهم شامل دیدگاه مرجعیت عالی در این باره، دیدگاه مجلس نمایندگان و نیاز و مصلحت کشور را در نظر می گیرند.

کاظمی ضمن اعلام این که نمی خواهند عراق به منطقه درگیری تبدیل شود و این کشور نیازمند آن است که منطقه صلح باشد، تاکید کرد که از زمان روی کار آمدن حزب منحله بعث در سال 1963 میلادی تاکنون خون مردم کشورش ریخته می شود.

نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر این که کشورش دارای منابع و توانمندی است و جوانان و کودکان آن نیز شایسته آینده بهتری هستند، پذیرش وضعیت کنونی این کشور را شرم آور خواند.

کاظمی با بیان این که عراق امروزه به شدت نیازمند آن است که بار دیگر صحنه صلح و محل تلاقی تمدن ها باشد همان گونه که در گذشته بوده، خاطر نشان ساخت که کشورش دارای یک جایگاه راهبردی میان منطقه خلیج فارس و قاره اروپا، میان شرق و غرب و میان جهان عرب و جهان اسلام است و باید این جایگاه راهبردی را به نقطه قوت تبدیل کنند.

نخست وزیر عراق همچنین تاکید کرد که به گفت و گوی راهبردی با آمریکا اهمیت می دهند و خواهند گفت که جنگ و درگیری و شعار دیگر بس است چرا که این کشور نیازمند سازندگی است نه سلاح و خواهان تبدیل آن به صحنه صلح هستند نه درگیری.

کاظمی در ادامه نیز بار دیگر از همه آنهایی که به عراق کمک کردند و همچنین از مردمان و دوستان این کشور که برای آزادسازی آن از اشغال گروه تروریستی داعش از خود فداکاری نشان دادند، قدردانی نمود.

نخست وزیر عراق، آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان این کشور را نعمتی برشمرد که خدا به عراق داده و تاکید کرد که اگر خرد ایشان نبود، کشورش الآن در وضعیت بدتری قرار داشت.

کاظمی در پاسخ به پرسشی درباره نکات اساسی مطرح شده از سوی عراق و آمریکا در گفت و گوی راهبردی، موضع وی در قبال مصوبه مجلس نمایندگان مبنی بر خروج نیروهای خارجی و آینده روابط دو کشور نیز بار دیگر خاطر نشان ساخت که گفت و گوی راهبردی، مبتنی بر اصل حاکمیت است.

نخست وزیر عراق ضمن تاکید دوباره بر این که در گفت و گوی راهبردی با آمریکا، دیدگاه مجلس نمایندگان، مرجعیت دینی و جریان های سیاسی، توافق ملی و مصلحت کشور را در نظر می گیرند، عنوان کرد که این مذاکرات نیست بلکه ادامه گفت و گوی سال 2008 است و هدف از آن نیز بررسی بهره برداری از سازماندهی روابط در زمینه های امنیتی، اقتصادی، مالی و حتی فرهنگی است.

کد خبر 303176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha