نویسنده ارمنی دیاربکر درگذشت/مگردیچ مارگوسیان کیست؟

سرویس ترکیه - مگردیچ مارگوسیان نویسنده ارمنی اهل دیاربکر که نقش بسزائی در نگارش روایت زیست مردم در محله های قدیمی دیاربکر داشت، درگذشت.

به گزارش کردپرس، مگردیچ مارگوسیان (Mıgırdiç Margosyan)، نویسنده ارمنی اهل دیاربکر ترکیه، روزنامه نگار و از آخرین بازماندگان محله تاریخی موسوم به گبرهای دیاربکر (Gâ­vur Ma­hal­le­si) که نقش برجسته ای در مکتوب کردن روایت های زندگی در محله های قدیمی دیاربکر داشت، درگذشت.

گارو پایلان نماینده ارمنی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از دیاربکر، با انتشار پستی در صفحه مجازی خود با اعلام این خبر نوشت: «یک سرو بلند قامت دیگر بر زمین افتاد.»

مگردیچ مارگوسیان که بود؟

مارگوسیان در 23 دسامبر 1938 در محله گبرها (خانچپک) در دیاربکر به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در دبستان سلیمان نظیف، مدرسه ضیا گوک آلپ، و دبیرستان های بزجیان و گتروناگان استانبول ادامه داد. او از دپارتمان فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول فارغ التحصیل شد.

مارگوسیان در بین سال های 1966 تا 1972 ضمن مدیریت دبیرستان ارمنی سورپ هاچ تیبروانک در اوسکودار استانبول، در همین مدرسه دروس فلسفه، روان‌شناسی، زبان و ادبیات ارمنی را تدریس می کرد. از همین سال ها به نوشتن داستان های ارمنی در روزنامه مرمره می پرداخت که این نوشته ها بعدها در سال 1984 به صورت کتابی با نام «خاک ما» به انتشار رسید. این کتاب جایزه ادبی الیز کاووکچیان پاریس را دریافت کرد که به نویسندگانی که به زبان ارمنی می نویسند داده می شود.

کتاب های مارگوسیان «محله گبرها» در 1992، «بگو مارگوس اهل کجایی؟» در 1995، «راه ما به استانبول افتاد» در 1998 به زبان ترکی توسط انتشارات ارس منتشر شدند. «از سواحل دجله» دومین کتاب او به زبان ارمنی در سال 1999 منتشر شد. کتاب خاک ما در همین سال از سوی انتشارات اوستا به کُردی منتشر شد. رمان «دانه های تسبیح» او که به زبان ترکی در سال 2006 منتشر شده بود، توجه بسیاری از مخاطبان را بر انگیخت.

یادداشت های مارگوسیان در روزنامه اورنسل، در سال 2006 در کتابی با نام «نامه های کیرومه» توسط اتشارات لیس دیاربکر منتشر شد. پس از آن مجموعه مقالات او در نشریه های آگوس، ینی گوندم و ینی یوزییل، در دو کتاب در سال های 2009 و 2010 به نشر رسید. آخرین کتاب مارگوسیان با نام «دفتر تماشای خدا» که در آن به داستان آفرینش به زبانی طنزگونه می پردازد، در سال 2016 منتشر شد.

مارگوسیان همچنین به عنوان آخرین نماینده ادبیات ارمنی دیاربکر، یکی از مدیران انتشارات ارس بود. او برای روزنامه های مرمره، آگوس، اورنسل، و ینی یوزییل می نوشت.

بنا بر اعلام مزوپوتامیا، پیکر مارگوسیان پس از مراسم یادبودی در کلیسای پاتریک کومکاپی، در گورستان ارمنی های شیشلی به خاک سپرده خواهد شد.

کد خبر 30014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha