حضور گسترده مردم در جشن های نوروزی حامل پیام های مهمی برای حکومت و اپوزیسیون ترکیه بود

سرویس ترکیه - نماینده HDP مهمترین خواست مردم در جشن های نوروزی را پایان انزوای اجباری و آزادی اوجالان دانست.

به گزارش کردپرس، عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) مهمترین خواسته مردم در میدان های جشن نوروز را برچیده شدن انزوای اجباری و آزادی عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان (PKK) دانست.

بنا بر گزارش سایت رسمی HDP، باشاران در مصاحبه ای با بیان این که بخش بزرگی از شرکت کنندگان در جشن های نوروزی را زنان و جوانان کرد تشکیل می دادند، گفت: «در این مدت حکومت حمله های شدیدی را علیه HDP ترتیب داد. با وجود همه این حمله ها جشن های نوروزی به طور گسترده برگزار شدند.»

او با اشاره به خشونت سیستماتیک حکومت ترکیه علیه کردها گفت: «7 سال است که این حکومت خشونت سیستماتیکی را علیه مردم کرد اعمال می کند. حکومت با بازداشت، زندانی کردن، ویران کردن شهرها، تعمیق انزوای اجباری، زن کُشی، جاسوس کردن مردم علیه هم، قاچاق مواد مخدر، و جنگ افزوزی علیه مردم کرد به ویژه زنان خشونت اعمال می کند. اما مردم با همبستگی شان در جشن های نوروزی، پوشیدن لباس های کردی، و شعارهایشان علیه این حکومت مبارزه می کنند.»

باشاران همبستگی و اتحاد مردم کرد را در صحنه های نوروز، بازتابی از ایده های HDP در میان مردم دانست و گفت: «HDP در میان میدان های نوروزی حضور داشت و با قاطعیت مطالبات کردها و مردم را درخواست کرد.»

نماینده HDP، با اشاره به شرکت خود در جشن های نوروزی در شرناخ و دیاربکر، گفت: «در دیاربکر یک وضعیت منحصر به فرد وجود داشت. 5 نقطه بازرسی پلیس وجود داشت. مردم به گونه ای بازرسی بدنی می شدند که گویا دارند وارد زندان می شوند. پلیس های ضد شورش با حمله به مردم و استفاده از گاز فلفل و بازداشت آنها، با مردم مواجهه می کردند. با این حال میلون ها تن از مردم در مراسم نوروز دیاربکر شرکت کردند.»

باشاران افزود: «یکی از مهمترین مطالبات مردم در جشن های نوروزی به ویژه در دیاربکر پایان انزوای اجباری و آزادی آقای اوجالان بود. این نشان می دهد که سیاست انزوای اجباری حکومت علیه اوجالان بیهوده بوده است.»

باشاران حضور گسترده مردم در جشن های نوروزی را پاسخی به حکومت ترکیه و احزاب اپوزیسیون دانست که محاسبات متفاوتی را پیش خود کرده بودند. او گفت: «حضور گسترده مردم حاوی پیام های بسیار مهمی به حکومت، اپوزیسیون و خود ما بود. به HDP این پیام داده شد که "ما به عنوان مردم اینجا هستیم و پای توافق نامه صلح ایستاده ایم." پیام دیگر این بود که "مردم در مقابل هیچ فشاری سر فرود نمی آورند" و این بسیار مهم بود. همچنین حضور مردم حاوی پیام های بسیار جدی به حکومت، اپوزیسیون و جامعه بین المللی بود. پیام های بسیار مهمی برای خواست همبستگی بین کردها وجود داشت.»

باشاران یک بار دیگر با تأکید بر خواست آزادی اوجالان از سوی مردم گفت: «ایده آقای اوجالان جایگاهی ویژه در درون جامعه دارد. یک بار دیگر دیدیم که ایده آقای اوجالان یک ایده مورد قبول کل جامعه است. مردم خواستار عمل به توافق نامه دلمه باغچه و حل مسئله کُرد هستند. این پیام مهم مردم بود.»

او همچنین از آزادی اوجالان به عنوان یکی از مهمترین اهداف HDP یاد کرد و گفت که حزبش برای نیل به این مقصود تلاش می کند.

کد خبر 29892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha