به جای ادعای صلح طلبی در اوکراین فریاد مردم کُرد را بشنوید

سرویس ترکیه - مرال دانیش بشتاش رئیس فراکسیون HDP در مجلس، سیاست حکومت ترکیه را درباره صلح ریاکارانه دانست و خواستار شنیده شدن صدای شهروندان کرد از سوی حکومت شد.

به گزارش کردپرس، مرال دانیش بشتاش رئیس مشترک فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) ادعای میانجیگری میان روسیه و اوکراین از سوی حکومت ترکیه را ریاکاری دانست و از حکومت ترکیه خواست تا به درخواست صلح از سوی شهروندان کرد گوش دهد.

بنا بر گزارش سایت رسمی HDP، بشتاش در یک کنفرانس مطبوعاتی در مجلس ترکیه، از خشونت حکومت ترکیه علیه مردم در مراسم نوروزی، همچنین از نادیده گرفته شدن مراسم نوروز در رسانه های حزب حاکم و اپوزیسیون انتقاد کرد و گفت: «هفته ها است که جنگ اوکراین و روسیه در صدر اخبار کشور است. اما مراسمی که میلیون ها تن از مردم به ویژه کردهای کشور در 70 منطقه مختلف کشور برگزار کردند، از سوی این رسانه ها دیده نشد. همان گونه که زبان مادری ما کُردی، در مجلس به عنوان زبان نا مفهوم تعریف می شود، مراسم نوروز ما هم به عنوان مراسمی نا مفهوم معنا می شود. حتی رسانه های اپوزیسیون نیز اخبار مربوط به حضور میلیونی مردم را در مراسم نوروز نادیده گرفتند و آن را پوشش ندادند.»

او با اشاره به حضور میلیونی شهروندان کرد در مراسم نوروز در ترکیه گفت: «سخن گفتن درباره آینده این کشور بدون دیدن و در نظر گرفتن مراسم نوروز 2022 امکان پذیر نیست. شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن شرکت میلیونی مردم در مراسم نوروز امسال درباره HDP ابراز نظر کنید.»

بشتاش با بیان این که پیشینه تاریخی نوروز، شورش کاوه آهنگر علیه ضحاک است، گفت: «امروز مردم "کاوه آهنگر" هستند. حکومت ستمگر جبار نیز جای ضحاک نشسته است. این انگیزه مردم را به خیابان ها کشانده است. با وجود همه فشارها میلیون ها تن از مردم در مراسم نوروز شرکت کردند و با صدای بلند فریاد زدند که خواهان صلح، دموکراسی و آزادی هستند. آنها اعلام کردند که همچنان به توافق نامه دلمه باغچه 2015 پایبند هستند. مردم خواستار باز شدن درهای امرالی و آزادی عبدالله اوجالان هستند. خواسته مردم پیش گرفتن سیاست صلح در برابر جنگ افروزی حکومت است. آنها خواستار زندگی برابر و آزاد هستند.»

نماینده ارشد HDP، در انتقاد به رفتار دوگانه حکومت ترکیه درباره صلح در منطقه گفت: «حکومت ترکیه در تلاش است تا به یک نیروی بین المللی حافظ صلح تبدیل شود. ما این را بد نمی دانیم، رفتار خوبی است. ما به عنوان HDP، همیشه از صلح در داخل کشور و خارج از آن دفاع می کنیم. اما در حالی که سیاست های جنگ افروزانه حکومت با سرعت تمام ادامه دارند، و فریادهای جنگ طلبانه حکومت در داخل کشور بلند است، ادعای صلح طلبی آن در سیاست خارجی چیزی جز ریاکاری نیست.»

بشتاش خطاب به حکومت ترکیه گفت: «شما خواسته های میلیون ها تن از مردم را در نوروز نادیده می گیرید و همزمان می خواهید میانجی بین اوکراین و روسیه باشید. شما باید ابتدا صدای فریادهای مردم کُرد و دوستان آنها را بشنوید.»

کد خبر 29774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha