علل شکست دور هفتم مذاکرات میان دولت و مخالفان سوری

سرویس سوریه- فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، بحران سوریه را یکی از خطرناک ترین بحران های جهان دانست و ادامه مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه را سخت و ناروشن توصیف کرد.

به گزارش کُردپرس، هفتمین دور از مذاکرات تدوین قانون اساسی جدید سوریه در حالی پیگیری می‌شود که نه مخالفان سوری و نه دولت سوریه دیگر باور چندانی بدان ندارند و در روزهای گذشته بود که افراد سرشناسی مانند "یحیی العریضی"سخنگوی مخالفان سوری از این مذاکرات کناره‌گیری کرد و ادامه آن را بدون ثمر دانست، امری که گیر پدرسن فرستاده ویژه سازمان ملل نیز پیشتر بدان اذعان کرده بود.

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که جنگ بزرگ دیگری اینبار در شرق اروپا روی داده که تمام معادلات جهانی را تحت شعاع خود قرار داده و سوریه را نیز درگیر در تبعات آن نموده است. کارشناسان معتقدند با ادامه جنگ اوکراین پرونده سوریه همچنان حل نشده باقی می‌ماند و بحران یازده ساله این کشور و مذاکرات میان مخالفان و دولت مرکزی سوریه هم بدون نتیجه پیچیده‌تر می‌گردد.

از ابتدای این هفته هفتمین دور مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه آغاز شد و گیر پدرسن فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از خوشبینی در امور مذاکرات خبر داد اما همزمان با پایان این نشست از بی برنامگی و عدم رسیدن به نتیجه در آن ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد، بحران سوریه خطرناکترین بحران جهان است. او این سخنان را در یک جلسه توجیهی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان نشست عادی آن درباره آخرین تحولات سیاسی و انسانی سوریه بیان کرد.

نماینده سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بحث های دور هفتم نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو، شاهد اختلافات زیادی بین شرکت کنندگان بود.

پدرسن گفت: درگیری در سوریه پس از ۱۱ سال هنوز به پایان خود نزدیک‌ نشده است.

وی تاکید کرد: راه حل نظامی برای پایان درگیری، تنها یک توهم است و تنها راه حل برای سوریه، از طریق اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت قابل پیگیری است.

وی با اشاره به وضعیت میدانی سوریه، خاطرنشان کرد: مشکلات انسانی به علاوه تخریب زیرساخت‌های سوریه و فروپاشی اقتصاد، پیوسته در این کشور در حال افزایش است.

پدرسن از همه طرف‌ها خواست که گام‌هایی برای پایان درگیری‌ها و گسترش ارسال کمک‌های بشردوستانه در مناطق تحت کنترل خود بردارند.

پدرسن گفت: اگرچه طی دو سال هیچ تغییری در خطوط مقدم رخ نداده است، اما در طول ماه‌های گذشته خشونت بین چندین جبهه از جمله دو گروهی که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارند و همچنین تنش‌هایی میان پنج ارتش خارجی رخ داده است.

وی از سازمان ملل خواست تا برای کاهش تنش ها و ایجاد یک آتش بس واقعی در سطح سوریه تلاش کند.

وی افزود: طرف های سوری وظیفه و منافعی در همکاری علیه جریان تروریسم دارند.

نماینده سازمان ملل متحد در نشست‌ دور هفتم کمیته قانون اساسی سوریه از اعضای کمیته خواست تا با جدیت و روحیه اجماع روی شرایط آتی کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره تاکنون مسائلی مانند، پیش نویس متون قانون اساسی در چهار زمینه اصول قانون اساسی، یعنی مبانی حکمرانی، هویت دولت و نمادهای آن و سازمان و وظایف مقامات دولتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

پدرسن تاکید کرد: مذاکرات آسان نبود و اختلافات زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد.

پدرسن گفت: انتظار می‌رود اعضا اصلاحاتی را برای محتوای بحث‌ها ارائه کنند که ادامه آن از روز جمعه آغاز می‌شود.

نماینده سازمان ملل گفت: ما خواهیم دید که آیا ۲۴ ساعت آینده به ما کمک می کند تا به جلو حرکت کنیم یا نه.

وی خاطرنشان کرد: اگر واقعاً اراده وجود داشته باشد، هنوز هم می‌توان نقاط مشترکی را پیدا کرد و بر روی آنها کار کرد.

پدرسن بر لزوم تلاش های جدی همه هیات ها برای کاهش اختلافات تاکید کرد.

پدرسن در مورد بازداشت شدگان سوری گفت: سوری ها از هر طرف هنوز از مصیبت زندانیان، ربوده شدگان و مفقودان رنج می برند.

وی تاکید کرد: هر تلاشی برای اعتمادسازی باید حاوی گام های جدی و رو به جلو باشد.

وی در رابطه با موضوع پناهجویان افزود: دولت و بازیگران خارجی می‌توانند برای رفع چالش‌ها و نگرانی‌ درباره آوارگان سوری و آوارگان داخلی، به ویژه مسائل امنیتی، کمبودها، مسکن نامناسب و... کارهای زیادی انجام دهند.

او تاکید کرد: در این شرایط باید بتوان اقدامات ملموس، متقابل و درستی را شناسایی کرد تا به پیشرفت سیاسی گسترده‌تر منجر شود.

پدرسن افزود: به دیدارهای خود با مقامات ژنو، ایالات متحده و ترکیه و مشورت گسترده با سوری ها، از جمله هیات مشاوران زنان ادامه می دهد.

وی از شورای امنیت خواست تا از این تلاش ها برای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ با هدف بازگرداندن حاکمیت، وحدت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و توانمندسازی مردم آن برای دستیابی به خواسته های مشروع خود حمایت کند.

کد خبر 29759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha